Boppeslach in Lemster baai

Alle ingrediënten voor een mooie wedstrijd in de Lemster baai waren aanwezig. Windkracht 4 tot 5 en een prachtige route met spectaculaire kruisrakken. Vanaf het strand en de dijk had het publiek een fantastisch zicht op het wedstrijdveld. Op de dag van de 160e PC werd het opnieuw een ‘boppeslach’ voor Sneek, die de vijfde overwinning van dit SKS kampioenschap pakte.

Sneek pakte de vijfde overwinning

De Leeuwarder wedstrijdcommissie liet de skûtsjes na de zware dag van gisteren een lange wedstrijd zeilen. Het was opnieuw hard werken voor de bemanningen en de schippers lieten vooral in de kruisrakken en bij het ronden van de ton hun stuurmanskunsten zien. De meeste skûtsjes waren flink aan elkaar gewaagd en dat leverde weer mooie strijd op. Maar één ding is dit kampioenschap wel duidelijk: geef je de Snekers vrij zeilen, dan zie je ze pas na de finish weer terug. Een fantastische ploeg die inmiddels zo’n vier jaar bij elkaar is. “En dat werpt z’n vruchten af,” aldus schipper Douwe Jzn. Visser.

Tot één uur vanmiddag stond schipper Pieter Meeter van Bolsward nog varkenshaasjes te bakken aan boord van zijn schip de Frisian Queen. Snel trok hij z’n kokspak uit en stapte hij op het skûtsje de Bolsward om vervolgens fantastisch van start te gaan. Op de tweede plaats rondde de Bolswarders de boventon en bij de onderste boei voor het strand pakten ze zelfs de koppositie. Sneek en Joure kwamen nog voorbij, maar een derde plaats op de finish vond Meeter: “Top!”

Bolsward finishte als derde

Het Jouster skûtsje voelde zich goed ‘thús’ in de Lemster baai en dat kwam misschien wel door de gebroeders Dirk Jan en Alco Reijenga die, als geboren en getogen Lemsters, de koers namens Joure bepaalden. In de tweede route gingen zij in de aanval op Bolsward en met een extra slagje kwam Joure over bakboord op de ton af. Bolsward koos voor een lange stuurboordslag vanaf de Noordermeerdijk en moest zijn verlies geven.

Hard werken voor Fonger de Vlas, Steffen Huisman en Hotze Venema van het Jouster skûtsje

Hard werken voor Fonger de Vlas, Steffen Huisman en Hotze Venema van het Jouster skûtsje

Heerenveen leverde flinke strijd om vanaf de dertiende plaats bij de eerste hoge ton naar voren te komen. Schipper Pieter Brouwer koos regelmatig zijn eigen weg en bleef niet achter zijn voorgangers zitten. Op die manier wist Heerenveen deze wedstrijd als zevende te finishen. Gedurende de wedstrijd wapperden door bakboord- stuurboordsituaties verschillende protestvlaggen die ook weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Twee groene vlaggen bleven wel hangen, want zowel Langweer als Súdwesthoek erkenden een fout gemaakt te hebben en accepteerden drie extra wedstrijdpunten.

Af en toe waaiden flinke pûsters wind door de baai en kwamen de skûtsjes behoorlijk scheef te liggen. Leeuwarden kwam tijdens deze Leeuwarder dag bij Lemmer niet uit het achterveld en finishte uiteindelijk als dertiende. Lodewijk Meeter (Huzum) had moeite met het aanzeilen van de tweede boventon en maakte wegens het raken van de boei een extra rondje. Daardoor werd de achterstand op de rest groter, maar dat wisten ze in de loop van de wedstrijd enigszins goed te maken. De Huzumers finishten wel als laatste. Morgen nieuwe kansen in de Lemster baai.

De wedstrijd was prima te volgen vanaf de pier

De wedstrijd was prima te volgen vanaf de pier…

...en vanaf de dijk bij het strand

…en vanaf de dijk bij het strand