Drachten slaat slag tijdens ochtendwedstrijd

Het beloofde opnieuw een zware dag te gaan worden voor de skûtsjes. Windkracht 4 tot 5, met vlagen kracht 6, waaide over de Hegemer Mar. Bovendien stonden voor vandaag maar liefst twee inhaalwedstrijden op het programma. Heerenveen moest deze ochtendwedstrijd verstek laten gaan aangezien zij toch schade aan de mast bleken te hebben. Na de averij van gisteren was Drachten met een nieuwe verstaging en het oude zeil weer van de partij. En hoe! Na een goede start kwamen zij als eerste om de bovenste ton en gaven deze plek niet meer uit handen. “Een mooie opsteker na gisteren,” concludeerde Albert Visser. “En als je eenmaal als eerste ligt, moeten ze je maar voorbij zien te komen.”

Drachten op kop bij de onderste ton

En er werd een prachtige strijd gestreden achter het Drachtster skûtsje. In de tweede route koos het Jouster skûtsje, liggend op de vierde positie, de aanval. Terwijl de voorste drie skûtsjes, Drachten, Súdwesthoek en Bolsward, over bakboord naar de Indyk zeilden, maakte Joure de stuurboordslag richting de vaargeul. En dat pakte goed uit voor de Jousters, want bij het ronden van de boventon zaten ze de Drachtsters gevaarlijk dicht op de ‘kont’. Voor de wind leek Joure de koppositie over te nemen, maar bij de onderste ton lag Drachten alweer vooraan. Sneek had inmiddels de derde plaats ingenomen en Bolsward kwam als vierde om de ton.

Joure pakte 'even' de tweede plaats voor Sneek, Bolsward en Súdwesthoek

Joure pakte ‘even’ de tweede plaats voor Sneek, Bolsward en Súdwesthoek

Direct na de onderwindse ton ging Bolsward overstag, maar Sneek draaide verdedigend mee. Tegelijkertijd ging de Sneker Pan in de aanval en liep het in op de Jouster Oeral Thús. Zo barstte een mooie strijd om de tweede plaats los, die uiteindelijk in het voordeel van Sneek werd beslist.

Ook daarachter was het spannend. Bolsward kwam over bakboord op de tweede hoge ton af, terwijl Grou, d’Halve Maen en Súdwesthoek over stuurboord zeilden. Berend Mink van d’Halve Maen kreeg een flinke ‘pûster’ in de zeilen en het skûtsje lag behoorlijk scheef. Grou draaide achter Bolsward, maar Mink ging vlak voor Bolsward overstag. Voor de finish had Bolsward dit alweer goed gemaakt. Op de finishlijn pakte Gerhard Pietersma van Earnewâld nog een plekje ten koste van Lemmer. Woudsend was iets naar voren gezeild, maar verloor in het laatste kruisrak weer een paar plaatsjes en finishte als twaalfde voor hekkensluiter Huzum.

Blijdschap aan boord van het Drachtster skûtsje

(Foto’s: Martin de Jong)