Terug naar het overzicht
Leeuwarden 'heer en meester' op kleine water bij Grou

Nagenieten met Toos en met Grolsch

Grou 21 juli 2001
Noem een beeld 'brūs foar de kop' en je krijgt wat je hebben wil. Windkracht 5 is het maar liefst op de eerste dag van de wedstrijden bij Grou. Traditiegetrouw worden de 14 schepen gesleept vanaf het Houtstekken, oftewel het voormalige Halbertsma-terrein achter het dorp, naar de Wijde Ee. De touwen worden losgegooid en de skūtsjes zoeken elk een strategische plaats voor de start. Er is gereefd en dat is met deze windkracht ook wel nodig. De wedstrijdcommissie kiest vanmiddag voor de 'sśd'-route. Dit houdt in dat er gestart wordt op de Wijde Ee. De schepen zetten dan koers richting smalle Tynje en na een ronde om het starteiland in het Pikmeer komen ze terug op de Wijde Ee.
Om twintig minuten over twee is het dan zover. De eerste wedstrijd van 2001 is een feit. Joure, met aan het helmhout Peter Syperda zoekt het laag, het verst van het startschip vandaan en komt prachtig uit de start. Hij vaart over de gevaarlijke stuurboordsboeg voor het hele bakboordveld langs. Maar bij de eerste hoge boei blijkt wie de sterkste is en dat is in dit geval Langweer met aan het helmhout Anne Tjerkstra. Een oud gediende op een 'nieuw' schip. Het skūtsje 'De Jonge Jan' werd eerder aangekocht door de Langweerders.

Peter Syperda kan niet anders en stuurt achter de Langweerders langs. Bolsward komt prachtig als derde om de boei met in het kielzog Leeuwarden. Grou moet het dit jaar stellen zonder adviseur Joop Mink en zoekt nu koers achter Ulbe Zwaga.
In de achterhoede prijkt al een rode vlag. Het is direct raak aan boord van nieuwbakken SKS schipper Jitze Grondsma. Later blijkt dat hij, direct vanuit de start, een bakboord-stuurboord kwestie heeft met de mannen uit Heerenveen. Lemmer en Drachten zijn de hekkensluiters.
In de tweede route blijft Langweer fier op kop. Maar Leeuwarden 'brūst' werkelijk naar voren en verdringt Peter Syperda van Joure naar een derde stek. Ook Heerenveen wint twee plaatsen. Vanaf de negende plaats dringt Allard Syperda naar voren en zeilt in de tweede route op een zevende plaats. Dit duurt niet lang. 'Ik hoor vooraan,' hoor je Allard denken, en nog geen route later verdringt hij broertje Peter naar een vierde stek en zeilt hij veilig op een derde plaats. Een knap staaltje werk.
In de achterhoede wordt Grondsma van de Halve Maen weer dwarsgezeten, nu door de Lemsters. Een aanvaring in een bakboord-stuurboord-situatie is het gevolg. Lemmer strijkt de zeilen. Ze verlaten het wedstrijdveld met averij. De opsteker is er finaal voor de voorsteven weggevaren. Ale Zwerver en zijn mannen kunnen aan het werk.
In de voorhoede wordt niets vernomen van dit 'gevecht'. Daar is het Anne Tjerkstra die zo nu en dan nerveus over zijn schouder kijkt naar zijn neefje Ulbe. Die komt gevaarlijk dichtbij. Bij het binnengaan van de Tynje is het een feit. Ulbe, ook wel Turbo Ulbe genoemd, weet Langweer naar een tweede plaats te verdringen.
De wind is inmiddels afgenomen en Leeuwarden is sneller met het uitnemen van de reven dan de mannen uit Langweer. Dit is zijn voordeel geweest. Op de Wijde Ee gaan de Leeuwarders er snel vandoor en ze nemen steeds meer afstand van Langweer en Heerenveen. In de middenmoot wil het de Sśd West Hoek maar niet lukken om bij te blijven.

Elke route weer verliest Meindert de Groot meer en meer terrein.
De routes zijn gezeild. Voor de laatste keer is het op naar het starteiland in het Pikmeer. Nog een keer om het eilandje en dan de finish. Leeuwarden is onbetwist eerste, met als zeer goede tweede Langweer. Heerenveen moet nog even afwachten of de derde plaats wel terecht is. Maar beide schippers, Anne Tjerkstra en Allard Syperda zijn dolenthousiast over hun gezeilde race.
'Dizze is binnen', zegt Ulbe Zwaga in de microfoon van Omrop Fryslān. 'De eerste klap is een daalder waard. Wij zijn gek op harde wind. Met het afnemen van de wind waren wij sneller met het uitnemen van de reven dan Langweer en dat is ons geluk geweest. Ik had het Anne Tjerkstra wel gegund, maar ben blij dat ik de eerste ben,' aldus een gelukkige Zwaga.
Op naar de protestkamer. Jitze Grondsma is met het rode vlagje door de finish gegaan en komt zich beklagen bij de leden van de jury. Direct na de start was het mis. Heerenveen geeft geen voorrang aan de Halve Maen van Drachten. 'Ik moest zelfs een slag in de rondte,' zegt Grondsma.
Voor de jury is het duidelijk. Grondsma heeft gelijk. Heerenveen 14 strafpunten. Ook wat betreft het protest tegen Lemmer wordt Grondsma in het gelijk gesteld. De oud IFKS-schipper is niet gewend om bij de jury aan te kloppen. In zijn elf jaar bij de IFKS is hij slechts twee keer bij de jury geweest. Op zijn grote debuut dag bij de SKS direct twee keer. Het lijkt wel een ontgroening. 'Nou dan had ik liever een andere ontgroening,' aldus Grondsma. De spanning is er direct na de eerste dag. Het was een koude natte, grauwe dag. Maar wat is op zulke dagen skūtsjesilen toch prachtig. Tot maandag bij Drachten/Veenhoop.

Met hartelijke zeilgroeten van Grolsch en Toos

Foto: © 2001 fotostudio Ger Dijs

Terug naar het overzicht