Terug naar het overzicht
Langweer: Grou voor tweede maal eerste in SKS race

Nagenieten met Toos en met Grolsch

Langweer 26 juli 2001
Was het vorig jaar nog slecht weer op de Langweerder Wielen en moesten de schippers aan het helmhout trekken om het schip maar iets in de koers te houden, vandaag een totaal ander beeld. Een felle zon op een meer als een spiegeltje, met zo nu en dan een vlaagje wind. Een mooi moment om even naar wat opmerkelijke zaken te kijken, na een kleine week zeilen. Te zien is dat Grou tot drie keer toe op een vierde plaats is geŽindigd. Bolsward doet het ook in drieŽn, evenals Earnew‚ld, maar dan op een respectiefelijke vijfde en negende plaats.
We voeren met het persschip richting start, want het is tijd voor de wedstrijd. Langweer staat er prachtig voor, maar als het startsein is geweest lijkt het net of het schip vast zit in de ondiepe Wielen. Leeuwarder Ulbe Zwaga dobbert te vroeg over de lijn en wordt teruggefloten. Een rondje om de boei en dan is het ook los voor de Leeuwarders.

Grou loopt geweldig uit de start weg en gaat dan ook als eerste op de hoge boei af. Daar is het een verrassing om Jitze Grondsma als tweede de boei te zien ronden. De verrassing wordt groter als hij zelfs in het kruisrak naar de tweede boei, Grou weet in te halen. Langweer is snel losgekomen en weet als geen ander naar voren te dringen. Anne Tjerkstra wordt op het roer gezeten door Bolsward en Sneek. Langweer zit nu pal op de gele kont van de Grousters en aast om de tweede plaats in te nemen.

Huizum uit de strijd
In het stuk voor de wind moeten Grou en Langweer neer houden voor het op bakboord liggende Lemmer. Dit levert de Halve Maen voordeel op; zij kan iets meer uitlopen. Grou blijkt opnieuw een snel schip te hebben en wint terrein op de Drachtsters.
In de middenmoot ontstaat een aanvaring tussen Woudsend en Huizum. Lodewijk Meeter probeert tussen de Woudsenders en de ton te komen en krijgt daarbij meer wind in de zeilen dan Ype van der Meulen. Lodewijk vaart op de kont van de Woudsenders en ze zitten even vast.
Bij het loswrikken roept Ype: 'Lodewijk, do kinst wol nei hŻs gean'. En Lodewijk gaat. De rode vlag in het want van Woudsend werd weer opgevouwen en opgeruimd. Lodewijk riskeert niet, zoals Heerenveen een aantal wedstrijden daarvoor, dat hij met 14 strafpunten wordt afgescheept en kiest voor de 'veilige' weg.

Spanning bij de finish
In de voorhoede is het Grou gelukt om het eerste plaatsje opnieuw te veroveren. Maar de rest van het veld is compleet uit elkaar geslagen. Ver achter Grou vechten Sneek en de Halve Maen om de tweede en derde plaats. Bolsward ligt daar ook goed in de markt en maakt zeker nog kansen om op het 'ereschavot' te komen. Ook Woudsend, alsof ze geen last hebben gehad van de aanvaring in de middenmoot, is nu in de voorste linies te vinden. De schepen varen net als de wind vanmiddag, zeer wisselend.
Berend Mink van Grou loopt meer en meer uit. Zijn opponenten komen er niet meer aan te pas. Op het startschip de Zevenwolden is ondertussen de afkortvlag in het want zichtbaar. De wedstrijd zit erop. Berend Mink behaalt vanmiddag zijn tweede eerste plaats en slaat een gat in het klassement van maar liefst 6,2 punten op nummer twee, Leeuwarden, die vandaag als dertiende binnen komt. Er zijn inmiddels vijf minuten verstreken als Jitze Grondsma met de Halve Maen binnen geschoten wordt.
Hiermee heeft Grondsma zijn hoogste klassering tot nu toe binnen gehaald. Het is nog spannend tussen de nummers drie en vier. Bolsward stuurt Sneek een eind omhoog voor de finish en net weet Elder Meeter de slag naar de boei te maken. Even lijkt het erop dat Sneek buiten de boei gaat, maar dat gebeurt niet. Het is een nipte overwinning voor de Bolswarders.
Allard Syperda krijgt door enigszins schelmachtig te wrikken aan het helmhout vaart in het schip. Hij kijkt even achterom naar zijn achtervolgers Woudsend en Langweer, die zijn voorbeeld volgen. Niemand protesteert, iedereen wil naar een koel pilsje en liefst zo snel mogelijk en dan maar wrikkend.
Meindert de Groot van de Sķd West Hoek, wrikt niet, maar ligt doodstil vlak voor de finishlijn. Het schipt drijft af en tegen de boei, dus opnieuw een rondje. Maar nog steeds geen wind. Lemmer komt de mannen uit Stavoren iets achterop, heeft wel wind in de zeilen, maakt daar dankbaar gebruik van en weet voor de Sķd West Hoek over de meet te gaan. Luid applaus voor Meindert en zijn mannen als ze eenmaal binnen zijn. Ze hebben sportief gevaren.

Fikse schade bij Huzum Er moeten nog vier schepen binnenkomen en we zijn ondertussen een half uur verder. Joure maakt een rare slag. Wil meer wind in de zeilen en gaat een stukje terug het meer op. Drachten, komend van het meer, profiteert en vaart met snelheid Joure alsnog voorbij. Earnew‚ld en Leeuwarden volgen dan nog en de wedstrijd is dan definitief ten einde.
En Berend Mink, hij is blij. 'We varen tot nu toe een goeie reeks. Drie keer een vierde plaats en nu voor de tweede keer eerste. Het schip gaat ook goed. We mogen niet klagen'. Zijn grootste concurrent Leeuwarden vaart vandaag niet de race die het zou moeten. 'Nee, dat is verrekte sneu. Maar dit weer is ook fnuikend. Als je eenmaal in zo'n rare windstille hoek ligt, kom je er ook bijna niet meer weg,' aldus de schipper Mink.
Morgen is een 'verdiende' rustdag. Sommige schippers zullen hun zonden overdenken, terwijl anderen vergaderen en misschien oefenen om er zaterdag bij Stavoren weer helemaal bij te zijn. Tot dan.

Met de groeten van Toos en Grolsch.

Foto's: © 2001 fotostudio Ger Dijs

Terug naar het overzicht