Terug naar het overzicht
Grou haalt derde dagzege bij Woudsend binnen

Nagenieten met Toos en met Grolsch

Woudsend 30 juli 2001
Na een ontspannen zondag was het er weer plat voor wat betreft het zeilen op het Hegermeer bij Woudsend. De ontspannen sfeer is 's morgens al in de 'Driuwple' merkbaar, waar traditiegetrouw de routebespreking plaatsvindt. 'Vuilweervrouwtje' Waalkens brengt goede tijdingen en voorspelt een kracht 4 met uitschieters naar 5.
Op het bord is een zandloper als route getekend. Teake van der Meulen geeft uitleg; 'No, it is in snrinner, dat is dus ddlik,' aldus de uitleg van de voormalige schipper.
Duidelijk is het wel, alleen op het meer waait de wind uit een andere hoek en moet de commissie Woudsend alsnog besluiten om de zandloper te veranderen in een driehoeksroute.
Grou en Joure gaan fantastisch uit de start. Ook Sneker Douwe Visser ligt er zeer gunstig bij. De commissie merkt dat Drachten te vroeg gaat en Frans Huitema moet nog een rondje maken eer hij ook aan de wedstrijd kan deelnemen.
Op de persboot is Feike Jan Hoekstra te gast, voormalig voorzitter en nu penningmeester van de commissie Grou. 'Moatte jim Gerdyk (Gorredijk) ris sylen sjen,' zegt Hoekstra met een grijns, doelend op het zeilteken G van het sktsje uit zijn thuisdorp Grou. En inderdaad Grou rondt als eerste de 'hege tonne' en gaat fantastisch.

Sneek weet als tweede om de boei te gaan met daarachter een scherp zeilend De Halve Maen uit Drachten, met aan het helmhout Jitze Grondsma. Maar er komt ook een spannend moment aan. Heerenveen ligt over bakboord en zeilt vol op de ton aan. Joure draait vrij onder Heerenveen en Leeuwarden komt over stuurboord op de ton af.
Peter Syperda zit onder Heerenveen en kan niet wegkomen. Ulbe Zwaga wil er misschien wel graag achterlangs maar draait te laat en zo zitten beide schippers elkaar dwars. Snel is een rode vlag in het want van Leeuwarden. Peter Syperda denkt nog wat langer na, maar is dan ook vast besloten. Een rode vlag, tegen Leeuwarden. De rode vlag wordt even getoond aan de Leeuwarders alvorens deze in het want geknoopt wordt. Woudsend, Bolsward, Langweer, Lemmer, Huizum, Earnewld, Sd West Hoek en een vals gestart Drachten volgen de koplopers.

Loonsverhoging
Grou loopt al in de eerste route steeds meer uit op zijn opponenten. Dit maakt bij Hoekstra de opmerking los; 'Dus die nieuwe motor is er vandaag al ingekomen!'. En inderdaad. Grou lijkt met een motor te zeilen. Het tijdsverschil tussen Grou en Sneek is bij de hoge boei 1,25 minuten.
Leeuwarden heeft een misse slag gemaakt in de eerste route en verdwijnt nu naar het achterveld. De Halve Maen handhaaft zich uitstekend op een derde stek en ver in de achterhoede is niets veranderd.
In tijd weet Berend Mink van Grou meer en meer uit te lopen. Even tijd om een gesprekje aan te gaan met commissielid Hoekstra. 'In mijn achterhoofd denk ik dat Grou dit jaar wederom kampioen wordt. Zoals ze nu gaan hoop ik niet dat ze om loonsverhoging gaan vragen,' zegt de penningmeester gekscherend, om serieus verder te gaan:
'Maar ja, je moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat ook Grou een paar protesten aan de broek kan krijgen. Wij als commissie komen pas woensdagavond voor een vergadering bijeen. Dan is het met dit klassement wel duidelijk. Maar moet je toch eens kijken hoe prachtig dit schip gaat. Het is werkelijk n van de snelste schepen uit de race. Het is voor mij een goede dag. Vanavond ga ik maar even met mijn witte pet bij de donateurs langs. Zo'n plaatsje wil helpen bij het inzamelen,' aldus penningmeester Feike Jan Hoekstra.
Ondertussen is er een 'verhitte' strijd gaande tussen de broers Syperda. Joure Peter heeft iets minder snelheid dan 'broer' Heerenveen Allard. Even lijkt het erop dat de laatste bij zijn broer op de koffie wil komen, zo dicht liggen de schepen bijelkaar. Ze geven elkaar geen duimbreed toe. Heerenveen gaat met iets meer gang gaat net buiten Joure om. Maar wat een prachtige strijd. Woudsend volgt op het roer en probeert nog een paar plaatsjes te winnen. Al is het maar voor het thuispubliek, moet schipper Ype van der Meulen denken. De achterhoede wordt gevormd door Bolsward, Drachten en de Sd West Hoek.

In de volgende route is het Woudsend gelukt om die paar plaatsjes te winnen. Na een scherpe slag gaat het schip na Grou, Sneek en de Halve Maen als vierde om de boei, met daarachter Heerenveen en Joure nog steeds in een gebroederlijk gevecht.
De afkortvlag verschijnt in het want van de startkotter, ten teken dat er aan alle mooie dingen een eind komt en zo ook aan deze wedstrijd. Grou, fier op kop en overduidelijk blij met opnieuw een dagzege op zak, komt als eerste door de finish. 'Dit is super, jonge, jonge. We hebben zo ver voor gelegen. En dat krijg je als je vrije wind in je zeilen hebt. Sneek klampte in het begin goed aan, maar als je eenmaal vrij kunt zeilen 'it rint as in spoar,' aldus de blije Berend Mink. Sneek is ondertussen binnen met daarachter een fantastisch zeilende Halve Maen. En Woudsend komt mooi binnen op een vierde stek.

Protest
Het is nog even afwachten of de protesten van Leeuwarden en Joure bij de jury worden ingediend. Sippy Tigchelaar van Omrop Frysln gaat even bij beide schippers langs. Peter Syperda: 'Ik moet nog maar even met Ulbe praten, want de situatie is wel het praten waard. Ik ga wel even kijken wat hij wil. Je weet natuurlijk nooit van tevoren hoe zo'n gesprek verloopt. Het is net als het binnen wandelen in een kroeg. Je kunt iemand begroeten, maar diegene kan net zo goed zijn rug naar jou toedraaien. We zien het wel.'
Ook Ulbe werd om commentaar gevraagd: 'Heerenveen lag vol over bakboord en had alle recht van voorrang. Nu begrijp ik wel dat Joure daar liever niet achterlangs gaat, maar ik had het liever wel gehad. Dat was voor mij gunstiger geweest. Als Peter met mij daarover wil praten, dan kan dat altijd. Ik wil hem liever niet in zijn klassements vaarwater komen. Want ja, daar zijn we wel mee bezig natuurlijk'.
Zwaga ging ook nog even in op zijn fout afgelopen zaterdag bij Stavoren. Ook dit was een geval met Joure. 'Ja, als je zo'n oerdomme fout maakt, als ik afgelopen zaterdag, dan hoor je niet in de wedstrijd thuis. Dan kun je maar beter het water verlaten. En dat heb ik toen gedaan. Zoiets gebeurt mij niet vaak, maar ik geloof dat het iedere schipper n keer in zijn schippersbestaan overkomt. En dat was voor mij afgelopen zaterdag,' aldus Ulbe.
En er werd overlegd. Peter komt later bij de jury met de woorden; 'We tsjinje neat yn hear...'. Het was dus een goed gesprek tussen beide schippers. Morgen zeilen zij en de twaalf anderen op de Fluessen bij Elahuizen. Tot dan.

Met de groeten van Grolsch en Toos.

Foto's: © 2001 fotostudio Ger Dijs

Terug naar het overzicht