Titelverdediger Sneek start met overwinning

Sneek pakt zege in laatste kruisrak

Grou 12 juli 2008 – Twee uren en elf minuten had Dirk Jan Reijenga, sinds vorig jaar schipper op het skûtsje van Joure, uitzicht op de eerste zege in zijn carrière aan het helmhout, maar toen was de droom over en uit. Eigenlijk was het ook een beetje eigen schuld, dikke bult. Reijenga verzuimde te verdedigen op de aanval die de ervaren Sneker schipper en regerend kampioen Douwe Visser inzette.

Earnewâld, Heerenveen en Lemmer hangen er in
Ja, en toen lag daar die boei aan het eind van de Wijde Ee, bij het ingaan van de Tijnje, het laatste rak naar it Grutte Eilân waar het finishcomité zou zetelen. Bij die boei was het al een keer goed fout gegaan, toen Reijenga verzuimde Visser voorrang te verlenen.

Douwe Visser lag over bakboord en had recht van de weg, maar Reijenga zeilde gewoon door. Misschien dacht hij dat hij langs de rand van het wedstrijdgebied ging, maar dat was niet het geval. Visser bedekte het geval met de mantel der liefde en dacht waarschijnlijk: ik krijg je nog wel.

Joure nog aan de leiding; Bolsward, Sneek en Heerenveen in de achtervolging
Dat was dus aan het eind van de vierde ronde het geval. Visser opnieuw over bakboord naar de boei, Reijenga kon de boei niet lopen, moest nog een keer overstag en besloot Sneek voor te laten gaan.

Reijenga kon zich vervolgens concentreren op Pieter Brouwer, de derde van het kwartet, dat de verder qua wedstrijdmogelijkheden saaie ouverture bij Grou nog een beetje aantrekkelijk maakte voor het bootjesvolk rond de arena (publiek op de wal ziet alleen de wedstrijd leuk bij de Tijnje). De vierde van dit viertal was Pieter Meeter van het Bolswarder skûtsje, die terug viel van een tweede naar de vierde stek.

Daarachter was een groot gat van vele scheepslengten met het goed naar voren gezeilde Lemster skûtsje van Ale Zwerver. Die was de Halve Maen van Jitze Mink gepasseerd en had ook Gerhard Pietersma (Earnewâld) terug verwezen.

Zoals gezegd bood de westenwind weinig mogelijkheden tot een aantrekkelijke wedstrijd. Er lag een indewinds rak op de Wijde Ee dat in vijf korte en slagen was af te leggen. Dan halfwinds naar het finisheiland, halfwinds terug naar de Wijden Ee, voor de wind naar een boei bij de Sittebuurster Ee en om vervolgens een kruisrak te krijgen lag een honderd meter “richting” Drachten een extra boei.

De echte positiewijzigingen zoals we die op het ruime water kennen, zaten er dit keer niet in. Zelfs geen laveerduels in het smalle water van de Tijnje. En dus was de strijd, althans dat dacht men, al vrij snel beslist dankzij de voorsprong van Joure. Maar uiteindelijk bracht Sneek en ook de aanstormende Heerenveners nog wat leven in de brouwerij.

In de achterhoede verkeerde Huizum lange tijd op de laatste plaats. Lodewijk Meeter liet toch zien dat hij wel iets in zijn mars heeft, want tegen het eind van de wedstrijd wist hij Leeuwarden en de SWH achter zich te krijgen.
Bij de finish was dat evenwel anders, want toen was Huzum weer laatste en voer Jappie Meeter van Leeuwarden, met de rode vlag in het want, voor Woudsend over de eindlijn. En daarachter kwamen de plezierjachten uit het meer opzetten.

Auke de Groot had namelijk de wedstrijd verlaten. De SWH had de achterkant van het Leeuwarder roer geraakt, vermoedelijk in een bakboord stuurboord situatie. Niet alleen schade bij Leeuwarden maar ook bij de debuterende schipper. Voor alle zekerheid zette Meeter zijn protest door, waarna De Groot in zijn eerste wedstrijd als volwaardig schipper meteen zijn eerste verloren zaak kon aantekenen in zijn logboek.

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending

Wedstrijdverslag van de NOS