Tweede zege Joure

Woudsend 27 juli – Zonder wind kan er niet gevaren worden, dat staat als een paal boven water, maar de wind moet niet teveel invloed op een wedstrijd hebben. Het dreigde maandagmiddag dat Aeolus de zaak behoorlijk in het honderd jaagde. Slachtoffers en winnaars waren er genoeg.skutsjes woudsend
Heerenveen vaart hoger aan de wind dan Bolsward, Súdwesthoek en Langweer.

Neem bijvoorbeeld Heerenveen met de jarige schipper Pieter Brouwer. Hij kwam al vrij snel in de problemen toen hij in het tweede kruisrak in een verkeerde vlaag verzeild raakte. Hij zakte terug van de 7de naar de 9de plek, een regerend kampioen onwaardig.

Zijn grote concurrent in het klassement, Douwe Visser (Grou) lag op de tweede plaats achter de goed vertrokken Dirk Jan Reijenga. En als zo vaak: als je goed weg bent, dan blijf je onder vrijwel alle omstandigheden voorop.

Grou dus twee en vanuit het middenveld kwam in een mooie vlaag Douwe Visser van Sneek opzetten. Hij wist na twee boeien zich op de derde plaats te nestelen. Overigens met dank aan de tweede start, want de eerste was duidelijk vals, teveel schepen over de lijn.

Ja, en toen viel ineens de wind weg. De rimpeltjes van het Heegermeer werden brede vlakken en de zeilen gingen wat heen en weer slaan. Langzaam kroop de vloot naar en voor de Yndykster wal langs. Niet vooruit te branden.

Huizum dat er in geslaagd was naar de 6de plaats op te rukken, zag Drachten en Earnewâld voorbij drijven. Heerenveen kwam er ook dreigend aan.

En nog steeds was er niet een volle ronde gevaren, wat nodig is om een wedstrijd mee te laten tellen voor het klassement. Gelukkig zette de wind toch langzamerhand weer wat door, mede waarschijnlijk voort gedrukt door de dreigende wolkenpartijen die vanuit  richting Stavoren kwamen oprukken.

Lemmer was bij de boer bij de Indyk overstag gegaan en dat bleek een gouden greep. Meeter pikte de wind goed op. Sneek moest langs de wal doorvaren, achter Grou en Joure aan. De laatste twee gingen in de slag naar de boei in die goede vlaag mee, Sneek kwam wat laat op gang.

Lemmer had daardoor voldoende ruimte om overstag te gaan en vervolgens voor Sneek langs te lopen. Daarmee pakte Meeter voor de tweede maal dit seizoen de derde plaats. En Sneek werd nog bedreigd door… Heerenveen die inmiddels van 9 naar 5 was gezeild.
Finish Joure
Joure nadert het finishschip dat de afkortingsvlag voert.

Het lukte Brouwer echter niet om bij de Panne te komen, daarvoor waren de verschillen te groot, maar met het schuim voor de boeg koerste hij toch op de vijfde plaats in de wedstrijd aan, waardoor de kop van het klassement ook in de kop van de wedstrijd lagen.

Daarachter kwamen ineens door dat ruimwindse rak met een aanhalende wind zo’n zeven schepen op de laatste boei voor het slotkruisrakje naar de finish. Drachten gooide de puts overboord om wat snelheid uit het schip te halen om aanvaringen te voorkomen.

Vervolgens kwam er toch nog een spannend slot aan wat eerst op een saaie strijd leek uit te draaien: Drachten wist via een bakboord- en een stuurboordslag de opsteker net voor Bolsward over de finishlijn te steken. Earnewâld volgde en Eildert Meeter zorgde voor een tiende plaats, de eerste in zijn carrière en gezien eerdere momenten in de wedstrijd zat er nog meer in.

Klik hieronder voor de GPTV uitzending