Spektakel op het IJsselmeer voor Lemmer

Joure won de wedstrijd in de baai van Lemmer en zeilde superieur naar een tweede plaats in het algemeen klassement.
Maar Heerenveen stelde met een tweede plaats het kampioenschap 2010 al een dag voor de finale zo goed als zeker.  Sneek finishte als derde en nestelde zich daarmee stevig in de top. Grou zeilde van een twaalfde naar een vierde plaats.

Joure zeilde superieur en won de wedstrijd in de baai van Lemmer

De eindstrijd om het brons ligt nog open. Sneek, Earnewâld en Grou zijn serieuze kanshebbers.

Grou zeilde van een twaalfde naar een vierde plaats en doet nog volop mee in de strijd om het brons

De wedstrijd in Lemmer begon met een fantastische start. Alleen Woudsend, Grou en Langweer kozen voor een lange stuurboordslag naar de hoge boei, de rest ging over bakboord. Leeuwarden won deze eerste slag, gevolgd door Joure, Heerenveen, Drachten, Sudwesthoek, Earnewâld, Sneek, Lemmer, Bolsward, Halve Maen, Langweer, Grou, Woudsend en Huizum. Toen ze voor de tweede keer de boei rondden waren de posities flink gewisseld en lagen Joure, Heerenveen en Sneek stevig op kop. Leeuwarden zakte via een vijfde naar een zevende plaats.

Joure nam vrij snel de koppositie over van Leeuwarden

Al in de tweede route ontstond een protestsituatie. Ulbe Brandsma van Langweer vond dat hij bij de boei niet genoeg ruimte van de Sudwesthoek kreeg en trok de rode vlag. Hierop protesteerde schipper Auke de Groot direct door naar Bolsward. De jury oordeelde dat Bolsward op basis van artikel 14.2 (loeven) en 14.6 (loefrechten t.o.v. twee of meer skûtsjes) veertien punten kreeg. De Sudwesthoek stelde hiermee de mooie vijfde positie veilig.

De Sudwesthoek zeilde naar een mooie vijfde plaats bij Lemmer

Ook Woudsend en Lemmer kwamen even in elkaars vaarwater. Ype van der Meulen gaf Johannes Meeter niet genoeg ruimte waarna Lemmer de protestvlag hees. Woudsend gaf de fout toe en koos voor de groene vlag en drie niet aftrekbare punten.* (Hij kreeg twee punten vanwege het maximum van veertien punten.)

Woudsend gaf de fout ten opzichte van Lemmer toe en koos voor de groene vlag

De commissie van Lemmer had gekozen voor een driehoek met twee boeien vlak voor het strand en de pier. De honderden toeschouwers konden zo de verrichtingen van de schippers en de bemanningen van dichtbij volgen. Het aantal virtuele bezoekers was ongeveer 9500.

Voor schipper Pieter Brouwer en de bemanning van de Gerben van Manen was de strategie ‘goed op Joure passen’ en de aanval zoeken, maar Joure gaf geen centimeter toe. Sneek was constant in de aanval voor de dagwinst.

De Gerben van Manen (Heerenveen) volop in de aanval, maar Joure gaf geen centimeter toe

Bolsward gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de jury.

* Achteraf werd bekend dat de twee punten die Ype van der Meulen kreeg geen strafpunten maar aftrekbare wedstrijdpunten zijn.

Wedstrijdpunten en Strafpunten:

Indien een skûtsje een protest verliest krijgt men 14 wedstrijdpunten en die zijn aftrekbaar.

In het verleden was het anders maar sinds plm 7 jaar zijn ze wel aftrekbaar.

Per wedstrijd kunnen maximaal 14 wedstrijdpunten worden toegekend. Hijst een schipper de groene vlag dan krijgt hij maximaal 3 wedstrijdpunten. Eindigt hij als 12de dan worden dit automatisch 2 extra wedstrijdpunten.

Strafpunten worden alleen toegekend als het schip niet voldoet aan de originaliteiteisen en die zijn inderdaad niet aftrekbaar.