Enerverende middagwedstrijd op de Hegemer Mar

Heerenveen kon na reparatiewerkzaamheden aan de mast vanmiddag weer meedoen aan de tweede inhaalwedstrijd bij Woudsend. En gelijk liet de Gerben van Manen zich tijdens deze prachtige wedstrijd van voren zien. De Sneker Pan bleek echter weer een klasse apart. Daarachter werden in enerverende kruisrakken pittige duels uitgevochten. En de wedstrijd kreeg nog een staartje in de jurykamer, want Grou finishte op de tweede plaats met een protest tegen klassementsleider Sneek.

De skûtsjes die na de tweede start – er was eerst een algeheel valse start – voor een lange bakboordslag richting de Indyk kozen, kwamen als eerste bij de bovenste ton aan. Heerenveen ging overstag voor de Sneker Pan en samen zeilden zij over bakboord op de boei af. Earnewâld en Woudsend lagen over stuurboord en Gerhard Pietersma zag na beide koplopers een klein gaatje en draaide het Earnewâldster skûtsje behendig voor Joure, Súdwesthoek en Grou. Woudsend belandde in een gribus van skûtsjes en rondde als tiende de bovenboei.

In het voordewindse rak zeilde Heerenveen even een verkeerde koers. “Dat gebeurt je dan als je weer een keer van voren zeilt,” oordeelde Pieter Brouwer. “Maar gelukkig hebben we verder wel stand kunnen houden.” Dankzij een mooi tweede kruisrak zeilde Douwe Visser van Grou naar de tweede plaats. Achter hem ontstond een protestsituatie tussen Langweer en Bolsward waarbij de rode vlaggetjes werden gehesen. Jaap Zwaga moest met averij de wedstrijd verlaten. De Bolwarders zeilden door en finishten als negende. De jury besliste deze protestsituatie in het voordeel van Langweer en dus kreeg Bolsward veertien punten.

Bij een onderwindse ton bleek Grou gezien te hebben dat koploper Sneek de boei raakte en Douwe Visser had zijn neef Douwe gelijk aangeroepen. Er kwam echter geen reactie aan boord van de Sneker Pan en dus moest de jury een uitspraak doen over deze situatie. Het protest van Grou werd afgewezen. Naarmate de wedstrijd vorderde zakte de wind en werden her en der reefjes uit de fok en het zeil gehaald. De skûtsjes passeerden als volgt de finishlijn: Sneek, Grou (met protest), Heerenveen, Earnewâld, Drachten, Lemmer, Joure, d’Halve Maen, Bolsward (met protest), Súdwesthoek, Leeuwarden en Woudsend.

Het waren al met al drie fantastische wedstrijden op de Hegemer Mar.

(Foto’s volgen later)