Opnieuw afgelasting, nu bij Woudsend

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending

Heegermeer 30 juli – Voor de derde maal dit seizoen is het SKS Skûtsjesilen afgelast. Rond één uur werd duidelijk dat het weerbeeld niet zou veranderen, windkracht 6 tot 7 Beaufort op het Heegermeer met in buien windkracht 8 en dat staat gelijk aan krachtig tot stormachtig. Gezien ook de ervaringen van afgelopen zaterdag bij Stavoren werd het niet raadzaam gevonden om te starten.

Wel is besloten om aanstaande donderdag twee wedstrijden te laten varen, om één uur en om half vier. Maar of dat doorgaat, is vanavond pas zeker. Dan is er overleg met de commissie Lemmer. Het initiatief voor deze extra wedstrijd is genomen door Pieter Brouwer (Heerenveen) en Gerhard Pietersma (Earnewâld). Hun idee is door de overige schippers en de SKS positief ontvangen.

De laatste keer dat er drie wedstrijden niet doorgingen, was in 1994. In 1975 werden vier wedstrijden afgelast: Earnewâld, Woudsend, Lemmer 1 en 2. In 1994 werd de wedstrijd van De Veenhoop gestaakt omdat er slecht weer op komst was, Terherne wegens gebrek aan wind ging niet door en de slotwedstrijd op het Sneekermeer bij het Starteiland werd wegens de harde wind afgeblazen.

De schippers in overleg bijeen met de minwaarried op een plein achter de Driuwpôle.