Grou pakt winst voor eigen publiek

‘Geef me wind en zeilen’ klonk een uur voor aanvang van de eerste wedstrijd om het SKS-Kampioenschap Skûtsjesilen uit de speakers rondom het wedstrijdwater. Het publiek was in groten getale aanwezig op het water én ook op de wal, zoals bijvoorbeeld in De Tynje. Ideale omstandigheden voor een spannend begin van de wedstrijdenreeks. Grou trakteerde het eigen publiek waarop het gehoopt had en pakte de winst. “Wat was dat genieten! Geweldig,” klonk regerend SKS-kampioen Douwe Azn Visser enthousiast na het passeren van de finish.

SKS Grou 30 juli 2022

De Grouster wedstrijdleiding onder leiding van Arno Huisman had een flinke uitdaging om een mooie wedstrijd te organiseren. De wind was schifterig, west naar noordwest, waardoor de definitieve wedstrijdbaan pas een uur voor de start bekend werd gemaakt. In de traditionele sleep vanaf de ‘houtstekken’ presenteerden alle veertien SKS-skûtsjes zich aan de toeschouwers die rijendik toekeken. Voor de sleepboten uit gingen de Menamer Feintsjes die het Frysk Folkliet speelden en het houten skûtsje de Aebelina. Via de Pikmar en De Tynje kwamen de skûtsjes op de Peanster Ie waar zij zich konden voorbereiden op de start.

SKS Grou 30 juli 2022

Voor degenen die niet in Grou aanwezig waren, had Omrop Fryslân prachtige dronebeelden die een mooi overzicht over het wedstrijdveld gaven. Ook de start was hierdoor goed te volgen. De start van de ‘westbaan’ vond plaats op de Wide Ie. Leeuwarden en Drachten kozen voor een onderinse start, terwijl Heerenveen en Grou meer op het midden van de startlijn zaten. Bovenin bij het startschip lagen Earnewâld en Akkrum. Ondanks de spanning voorafgaand aan zo’n eerste start na lange tijd, bleef iedereen mooi achter de lijn. In een prachtig kruisrak zeilden de skûtsjes op naar de eerste boventon.

SKS Grou 30 juli 2022

Tot vreugde van het Grouster thuispubliek zagen zij hun skûtsje als eerste de boei ronden, waarna het richting De Tynje zeilde. Drachten volgde op de tweede plaats en Earnewâld als derde. Lemmer had direct een rode vlag in het want vanwege een protestsituatie met Drachten. Jeroen Pietersma (Drachten) erkende zijn fout en hees de groene vlag. Joure, een van de favorieten na een goed voorseizoen, kende een matige start. Net als debutantschipper Harmen Brouwer van Langweer. Na het ronden van de twee boeien op de Pikmar zeilden de skûtsjes voor de wind richting It Suderburds Wiid. Door de schifterige wind moest er flink gegijpt worden en schoof het wedstrijdveld weer enigszins in elkaar.

SKS Grou 30 juli 2022

De Grousters bleven desondanks fier op kop en na één ronde zeilen, bereikten zij als eerste weer de Wide Ie. In de twee kruisrakken die volgden, wisselden de skûtsjes achter de koplopers Grou en Earnewâld regelmatig van positie. Zo wisten Sneek en Woudsend mooi naar voren te komen en ook Langweer kon de laatste plek achter zich laten. Sytze Brouwer (Heerenveen) en Willem Zwaga (Leeuwarden) kwamen elkaar regelmatig tegen. In het begin van de wedstrijd streden zij nog om plek vier, maar beide schippers zakten na verloop van tijd wat terug in het veld. Joure en Súdwesthoek hadden inmiddels ook allebei een rode vlag in het want, waarmee beide skûtsjes finishten.

Gerhard Pietersma (Earnewâld) zette keer op keer de aanval in op de koppositie van Grou, maar door direct te reageren wanneer zijn achtervolger overstag ging wist Douwe Azn Visser prima te verdedigen. De laatste keer door De Tynje werd een triomftocht op weg naar de finish. Luid aangemoedigd door het thuispubliek pakte Grou de winst in deze eerste wedstrijd om het kampioenschap. Earnewâld finishte op een verdiende tweede plek. Lemmer had vlak voor het ingaan van De Tynje Drachten ingehaald, waarmee de protestsituatie van eerder werd opgelost. De protestvlag verdween bij de Lemsters die als derde eindigden. Drachten finishte als vierde voor Sneek en Woudsend, met debutantschipper Klaas van der Meulen.

SKS Grou 30 juli 2022

Finishvolgorde: 1. Grou – 2. Earnewâld – 3. Lemmer – 4. Drachten (met groene vlag) – 5. Sneek – 6. Woudsend – 7. Huizum – 8. d’Halve Maen – 9. Leeuwarden – 10. Heerenveen – 11. Joure (met protestvlag) – 12. Akkrum – 13. Langweer – 14. Súdwesthoek (met protestvlag)

Protesten

Joure en Súdwesthoek gingen na afloop richting de protestkamer. Joure bleek een protest tegen zowel Súdwesthoek als Woudsend, dus ook Klaas van der Meulen moest zich melden in de Bierhalle. Daar gaf de protestcommissie aan eerst de televisiebeelden van Omrop Fryslân te willen nakijken. De uitslag van de protesten volgt maandag.

De wedstrijduitslag is dus nog altijd voorlopig.

De tweede wedstrijd is op De Veenhoop. Daar zal klassementsleider Grou met de oranje leiderswimpel aan de opstekker van start gaan.

Douwe Azn Visser met de oranje leiderswimpel

De volgorde van de walstart is als volgt:

1. Leeuwarden
  2. Sneek