Alfred Pietersma Memorial | 9 juli a.s.

Op zondag 9 juli a.s. zeilen vier skûtsjes, waarop de in december 2011 overleden Alfred Pietersma bemanningslid is geweest, de ‘Alfred Pietersma Memorial’.

De skûtsjes van Sneek, Earnewâld, Drachten en Akkrum zullen ’s middags op de Snitser Mar de sportieve strijd met elkaar aangaan. Er wordt om 13.00 uur verzameld in ‘It Foarûnder’ op het Starteiland waarna drie/vier korte wedstrijdjes zullen worden gezeild. Gerhard (schipper Earnewâld) en Jeroen (schipper Drachten) namen in 2016 het initiatief tot deze ‘memorial’ ter nagedachtenis aan hun broer, die net als hen opgroeide met het skûtsjesilen.

Alfred Pietersma begon zijn skûtsjecarrière, net als Douwe Jzn. Visser, in 1989 aan boord van De Sneker Pan. Tot 2004 heeft hij vier kampioenschappen meegemaakt. Op 10 september 2011, toen Alfred al ernstig ziek was, won hij het Amateursilen als schipper van het Sneker Allstars team. Dit team bestond naast Alfred uit: Bennie Pietersma, Gerhard Pietersma, Jeroen Pietersma, Douwe Jzn. Visser, Albert Jzn. Visser, Hendrik Jzn. Visser, Douwe Azn. Visser, Appie Boorsma, Anne Zijsling, Johan Hoekstra, Cor Reijenga en Peter de Jong. Ook de vrouw van Alfred voer bij deze bijzondere gelegenheid mee en Pieter Boelsma zat in zijn rol van adviseur op het achterdek bij Alfred.

Sneker Allstars team - Amateursilen 2011 - met staand, vierde van links, Alfred Pietersma

Sneker Allstars team – Amateursilen 2011 – met staand, vierde van links, Alfred Pietersma

UPDATE: Tijdens het trainingsweekend (afgelopen zaterdag en zondag) in Grou, is een lasnaad van de mast van De Sneker Pan gescheurd. Na een harde knal bleek er voor de wind zeilend een flinke splinter hout zichtbaar te zijn. Gelukkig kon meer schade worden voorkomen en is de mast blijven staan. Het herstel van de mast zal zeker een week in beslag nemen. Dit betekent dat De Sneker Pan de Alfred Pietersma Memorial aan zich voorbij moet laten gaan. Waarschijnlijk wordt haar plaats ingenomen door het skûtsje van Lemmer.

Foto boven: Alfred Pietersma als ‘gelegenheidsschipper’ tijdens Amateursilen 2011 op De Sneker Pan