De Sneker Pan wint Waterpoortrace 2009

Sneekermeer 9 mei 2009 –  De Waterpoortrace werd voor de 5e keer gehouden, een wedstrijd voor de SKS-skûtsjes en georganiseerd door het Dicky van der Werffonds, de sponsorgroep van Stichting De Sneker Pan.

Palaver Waterpoortrace 2009

De routebespreking

De ochtendwedstijd. Na de tweede start, de eerste was massaal te vroeg, had Gerhard Pietersma van Earnewâld de beste positie. En ondanks de mooie lange kruisrakken waardoor de schippers hun eigen koers konden zoeken, slaagde niemand erin om Earnewâld nog dwars te zitten. Tweede werd Dirk Jan Reijenga (Joure) en derde Pieter Brouwer (Heerenveen).

Drachten startte bij de middagwedstrijd  te vroeg en mocht de startlijn opnieuw opzoeken. Verrassend was dat Auke de Groot (Súdwesthoek) als eerste de bovenwindse boei rondde. Gaandeweg de wedstrijd verloor de Súdwesthoek terrein en moest Grou voorbij laten gaan. Ook De Sneker Pan, als zesde bij de eerste boei, kwam met een paar mooie slagen  naar de voorhoede. In het voorlaatste rak wist Douwe Visser van Sneek zelfs de koppositie over te nemen van Grou. Earnewâld raakte bij het ronden een boei en moest een extra rondje maken.

De nieuwe schippers hebben hun visitekaartje nog niet echt kunnen afgeven. Het is nog allemaal nieuw en wennen voor Eildert Meeter (Huizum) die twee keer als laatste eindigde en voor Jeroen Pietersma (Langweer) die de finishlijn passeerde als 11e en 12.

De Leeuwarders moesten tot hun spijt verstek laten gaan. Hun skûtsje is in Lemmer onder handen genomen en is nog niet zeilklaar.

De Sneker Pan en Earnewâld eindigden beide met 6,9 punten maar omdat reglementair is vastgelegd dat bij een gelijk aantal punten, de uitslag van de tweede wedstrijd doorslaggevend is, werd Douwe Visser van De Sneker Pan winnaar van deze vijfde Waterpoortrace.

Douwe Visser (De Sneker Pan), winnaar Waterpoortrace 2009

Douwe Visser toont zijn prijs