Douwe Jzn. Visser stopt als schipper van De Sneker Pan

Persbericht Stichting De Sneker Pan

Douwe Visser houdt het voor gezien

Jappie Visser nieuwe schipper De Sneker Pan

Sneek – Na ruim 40 jaar als bemanningslid waaronder 30 jaar als schipper waarin hij maar liefst 9 keer het kampioenschap op zijn naam schreef, houdt Douwe Visser het voor gezien en stopt hij als schipper van De Sneker Pan. Zoon Jappie volgt hem op.

Douwe Jzn. Visser werd in 2016 voor de 9e keer SKS-kampioen

“Het is mooi geweest”, zegt Douwe Visser. “Ik heb er ontzettend veel plezier aan beleefd en heb er vooral ook veel van geleerd. Maar het trekt ook een wissel op je werk en je privéleven. Dat was nooit erg, maar op een gegeven moment moet je een streep trekken. Dingen gaan doen die je altijd al hebt gewild, maar waar nooit tijd voor was. Hetty en ik willen graag de wijde wereld in. Het kan zomaar zijn dat we een mooi zeilbootje kopen en naar Schotland zeilen. Daar hebben we al heel lang zin in. Maar een keer aan de Sneekweek meedoen, lijkt me ook geweldig. Ik ga het skûtsjesilen missen. Dat is zeker, daar voor heeft het te lang deel uit gemaakt van ons leven. Maar het wordt ook tijd voor verjonging. Ik was ooit de jongste schipper, nu ben ik de oudste en word al nestor genoemd. Ik maak graag plaats en vind het geweldig dat de commissie Sneek voor Jappie heeft gekozen.”

Douwe Jzn. Visser (links) in 1999 als schipper van De Sneker Pan met Gerhard Pietersma en Douwe Azn. Visser als bemanningsleden

In 2003 werd Douwe Jzn. Visser voor de 4e keer SKS-kampioen

De 4e SKS-titel voor Douwe Jzn. Visser en zijn bemanning in 2003

Zijn 6e SKS-titel behaalde Douwe Jzn. Visser in 2011; mede dankzij winst bij Stavoren

Douwe Visser kwam in 1973 als invaller op de Pan. Door familie was zijn favoriet Stavoren, met Woudsend als nummer twee. Maar in 1988 zat de getalenteerde Douwe nog steeds aan boord en werd hij benoemd tot schipper. Zeven jaar later pakte hij zijn eerste kampioenschap en herhaalde dit acht keer. Daarmee is hij de op één na meest succesvolle schipper van het moderne skûtsjesilen.

Jappie Visser met zijn vrouw Wiepkje en zonen Douwe en Pieter

Zoon Jappie volgt Douwe met ingang van het nieuwe seizoen op. Visser junior is in zijn nopjes met zijn nieuwe rol als roerganger van de Sneker Pan. “Het is geweldig dat het bestuur het vertrouwen in je uitspreekt. De verjonging in de vloot is al een tijdje bezig, maar dat ik de opvolger van mijn vader zou worden is geen vanzelfsprekendheid. Er zijn meer mensen die in aanmerking komen. Incidenteel heb ik wel eens gestuurd, maar als schipper ben je ook verantwoordelijk voor het skûtsje en de bemanning. Daar komt heel wat bij kijken. Maar ik heb er ontzettend veel zin in. En heit is niet weg. Die kan ik nog wel eens om raad vragen”, knipoogt de kersverse schipper.

Voorzitter Pier Damstra van Stichting De Sneker Pan, eigenaar het skûtsje: “We denken dat Jappie de juiste man op de juiste plaats is. Hij maakt sinds jaar en dag deel uit van de bemanning, is een zekere factor binnen het geheel, heeft een goede visie en is leergierig. Hij heeft zich de laatste jaren op allerlei gebied goed ontwikkeld, waardoor we unaniem alle vertrouwen in hem hebben.”