Douwe Visser Sneek wint met dank aan windschifting

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending

Veenhoop 23 juli 2007 – Douwe Visser van de Sneker Pan zal ongetwijfeld even in gedachten een bedankje richting de goden van de wind gestuurd hebben. In de tweede ronde van de strijd op de Wijde Ee haalde de wind aan en begon de panne als een tierelier te lopen en werd eerst de Súdwesthoeke en vervolgens Earnewâld van de eerste plaats verdreven. Toen kwam de tweede doorkomst van het Grietmansrak. Op het moment dat Heerenveen en de volgers de boei aan het eind van dat smalle stukje water rondden en Sneek bijna de Wijde Ee opvoer, draaide de wind. Het gevolg was dat alle achtervolgers scherp aan de wind moesten varen om te voorkomen dat er gelaveerd zou moeten worden. Het was een tijdelijke schifting, want in de aanhalende wind op de Ee kwam Heerenveen weer dichter en dichter bij de Panne.

Het werd een spannende finish in het Grietmansrak waar Sneek naar bordje 3 moest en Heerenveen naar 9. Het was schot op schot en vriend en vijand twijfelden over wie nu gewonnen had. Uiteindelijk gaf het wedstrijdcomité uitsluitsel: Douwe Visser was één en Pieter Brouwer twee. Overigens was deze wedstrijd een van onverwachte verschillen. De Súdwesthoeke bijvoorbeeld, gestart vanaf nummer 2 duikelde terug naar positie 10. Joure voer van 10 naar 4, gokte in het Grietmansrak verkeerd, kwam stil te liggen onder de zeilen van de anderen en viel terug naar plaats 12. Daar waren natuurlijk ook de zeilomstandigheden debet aan. Er lag nu eens een prachtig kruisrak in, van Iesicht tot de boei bij het Stobbegat. Bovendien was het geen laveren in de vorm van een korte en een lange slag, nee het was zo pal in de wind dat er stevig gekruist moest worden. En dan komen de bak- en stuurboordkwesties, de voorrangsgevalletjes, meer voor dan anders. Je kunt op het ene moment derde zijn en twee wendingen later vijfde of eerste.

Op de terugweg van het Stobbegat naar Iesicht kwamen de laverende en voordewindse skûtsjes elkaar ook tegen. Aan de wind gaat voor op voor de wind, dus die schippers moesten behendig hun koers zoeken en dan moest het hout wel eens uit de fok, vaarbomen die gebruikt worden om de fok breder te zetten om meer windvang te creëren. Uiteindelijk viel het aantal ingediende protesten, vergeleken met de rode vlaggetjes die in het want wapperden, wel mee. Meindert de Groot (SWH) daagde Pieter Meeter voor de jury. In het kruisrak raakten de twee elkaar even. Het leverde de nieuwe schipper van het Bolswarder skûtsje 14 punten op en het verlies van de derde plaats in de wedstrijd. Meeter had zelf ook de rode vlag gezet tegen Gerhard Pietersma van Earnewâld, die zijn skûtsje tussen de boei en Bolsward zette. Hij lag niet op twee scheepslengten voor de boei boord aan boord en dat moet wel, meende Meeter. De jury vond dat Pietersma in zijn recht stond en dus bleek Earnewâld derde. Andere rode vlaggetjes toonden Ale Zwerver (Lemmer) en Jappie Meeter (Leeuwarden) elkaar, waarbij het geen ruimte verlenen onderwerp van twist was, maar de schippers praten hun “skeel” uit en de protestformulieren bleven vervolgens in de envelop. Ook bij Albert Visser van Drachten.

Conclusie van De Veenhoop 2007 mag zijn dat er eindelijk weer een echte wedstrijd kon worden gezeild, met een prachtig kruisrak en het Grietmansrak “mei al syn lekken en brekken” in de route opgenomen. Met dank aan de weergoden.

Alle veertien skûtsjes in het Grietmansrak

De skûtsjes konden nu weer even er scheef in hangen. Van links naar rechts: Langweer, Leeuwarden, Halve Maen net zichtbaar achter Leeuwarden en Grou, Woudsend en rechts Lemmer.