Joure wint Proloog Stavoren

Veel wind, hoge golven en weer een omgeslagen skûtsje

Stavoren- Zaterdag 20 juni jl. was de afsluiting van het voorseizoen voor de in Stavoren verzamelde SKS-skûtsjes met twee wedstrijden op het IJsselmeer. Deze wedstrijden vormden de proloog voor het SKS-kampioenschap en stonden ook in het teken van het 50-jarig jubileum van de organiserende Zeilvereniging IJsselmeer. Vanuit De Kruitmolen in Stavoren werd door de organisatie een goed begin gemaakt van een prachtige dag die mooie beelden opleverden van twee wedstrijden op een zeer hol IJsselmeer.

Het waaide stevig uit west tot noordwest. Voor de zeilvereniging een opsteker omdat het prachtig zeilweer was.

Proloog 2009 Stavoren
 foto Martin de Jong,  Joure

Tijdens de eerste wedstrijd werd een experimentele route gevaren die de schippers een interessante keuzemogelijkheid gaf maar voor het publiek minder gemakkelijk te volgen was. Het leidde wel tot een mooie wedstrijd met spectaculaire momenten. Het was “bealgjen” voor de bemanning op de skûtsjes.
Al direct bij de start raakten diverse schepen in elkaars vaarwater omdat de startlijn niet eenvoudig te passeren was. De wedstrijd eindigde voor het Lemster skûtsje helaas voortijdig toen het skûtsje omsloeg na een uitwijkmanoeuvre. Veel extra werk en een pijnlijke ervaring voor de Lemsters, met name voor Jens Jongsma, bemanningslid van het Lemster Skûtsje die licht gewond werd nadat hij een blok tegen het hoofd had gekregen. Earnewâld won deze eerste wedstrijd, voor Joure en Sneek.

Lemster skûtsje proloog Stavoren 2009

foto Wiep Wierda

In de middag een wedstrijd met een meer traditionele route. De wind was soms nog krachtiger en dat leidde wederom tot een mooie wedstrijd. Daarin werd Joure nu de winnaar na vooral strijd met Heerenveen die tweede werd. Earnewâld zat de hele wedstrijd op het vinkentouw maar slaagde er niet in de twee genoemde skûtsjes te verschalken en werd derde. Daardoor won Dirk-Jan Reijenga met Joure het klassement over de twee wedstrijden en werd Gerhard Pietersma met Earnewâld tweede voor Pieter Brouwer van Heerenveen. Leeuwarden kreeg een protest als gevolg van het niet reglementair varen van de route.  Huizum startte bij de middagwedstrijd te vroeg en werd daarom niet gefinisht. De Lemsters konden vanwege het omslaan niet deelnemen aan de middagwedstrijd.

Aan het einde van de middag verzamelden alle skûtsjes waaronder het weer opgelapte Lemster skûtsje zich binnen de sluis en waar de schippers de prijzen kregen uitgereikt door de Staverse stadstroubadour Doede Bleeker. In de luwte van de dijk werd het ‘neipetear’ gehouden door alle betrokkenen. Opgeluisterd met muziek en gesteund door mooi weer, was ook dat deel van het programma zeer geslaagd en bleef het lang gezellig.

Uitslag van de wedstrijden in Stavoren dd 20 juni 2009 (proloog SKS)

Schipper Skûtsje Klassering   1e w.   2e w. Totaal
Dirk-Jan Reijenga Joure 1 2 0,9 2,9
Gerhard Pietersma Earnewâld 2 0,9 3 3,9
Pieter Brouwer Heerenveen 3 4 2 6
Pieter Meeter Bolsward 4 6 4 10
Ype van der Meulen Woudsend 5 7 6 13
Douwe Visser Jzn. Sneek 6 3 10 13
Auke de Groot Súdwesthoek 7 9 5 14
Douwe Visser Azn. Grou 8 8 8 16
Jitze Mink d’ Halve Maen 9 11 7 18
Albert Visser Drachten 10 10 9 19
Jappie Meeter Leeuwarden 11 5 14 ** 19
Jeroen Pietersma Langweer 12 12 11 23
Eildert Meeter Huizum 13 13 14 *** 27
Johannes Meeter Lemmer 14 14 * 14 * 28

*) Wegens omslaan in 1e wedstrijd startte Lemmer de 2e wedstrijd niet.
  **) Leeuwarden kreeg (2e wedstrijd) 14 punten vanwege het niet ronden van een boei.
 ***) Huizum startte de 2e wedstrijd te vroeg en werd daarom niet gefinisht