Jurjen Veldboom (Earnewâld) wint zakslaan

Geen zeilwedstrijd op het water in de Lemster Baai. Maar schippers en bemanningen gingen tijdens het Lemster zakslaan wel de strijd aan boven het water van het Dok in het centrum van Lemmer. Onder grote publieke belangstelling namen twee deelnemers van verschillende skûtsjes het tegen elkaar op. Zittend op de reservegiek van het Lemster skûtsje, en met in hun hand een stootwil aan een touw, probeerden zij hun tegenstander te water te krijgen.

Links de jongste deelnemer Bennie Pietersma (Drachtster skûtsje)

Schipper Douwe Azn. Visser (Grou) in actie op de giek

Ook schipper Douwe Azn. Visser (Grou) in actie op de giek

Onderstaand nog enkele fikse duels:

Marco Quak en Klaas Samplonius voorzagen de wedstrijd van commentaar. In de finale streden Jelmer Bosma (Woudsend), Klaas Gert Wolthuis (Súdwesthoek) en Jurjen Veldboom (Earnewâld) tegen elkaar. Het gevecht tussen de twee laatstgenoemden bleek een echte titanenstrijd. Beide krachtpatsers maakten het elkaar behoorlijk lastig en bleven lange tijd op de giek zitten. Aangemoedigd door zijn teamgenoten van het Earnewâldster skûtsje pakte Jurjen uiteindelijk de overwinning en de dagprijs van honderd oliebollen.

De titanenstrijd tussen Klaas Gert Wolthuis (links) en Jurjen Veldboom (rechts)

Top drie Lemster zakslaan:

1. Jurjen Veldboom (Earnewâld)

2. Klaas Gert Wolthuis (Súdwesthoek)

3. Jelmer Bosma (Woudsend)

Morgen komen schippers en bemanningen weer in actie op hun skûtsjes.

Aanvang van wedstrijden: 10.30 uur én 14.00 uur.