Lemmer wint wedstrijd op tijd

DE VEENHOOP | 20 juli 2015 – Onder fraaie weersomstandigheden, met een matige wind uit zuidelijke richting, gingen de skûtsjes los vanaf de wal vanuit het Grytmansrak. Na de start werden alle skûtsjes geklokt op het moment dat zij de denkbeeldige lijn voor hotel Ie-Sicht passeerden. Na een mooie wedstrijd met wisselende windsterktes en –richtingen, en de nodige verrassingen in het veld, bleek de wind rond half vier zo gedraaid dat gekozen werd om niet in het Grytmansrak te finishen maar op tijd voor Ie-Sicht. Lemmer ging als eerste over de lijn waarop de skûtsjes bij de start ook geklokt waren en dus kon de vlag in top.

Het publiek had zich weer manmachtig verzameld bij de skûtsjes die in afwachting van het startschot aan de wal lagen. De lierenmannen stonden gespannen klaar. Na het aftellen 3, 2, 1 begonnen de lieren te ratelen. Net als voorgaande jaren had Earnewâld als snelste het tuig omhoog, maar het was lastig voor Gerhard Pietersma om vanaf de elfde startpositie weg te komen.

Minder problemen waren er voor de skûtsjes voorin. Auke de Groot (Stavoren) koos als eerste het ruime sop, gevolgd door Lemmer. Akkrum probeerde direct al een plaatsje naar voren te komen en wist langs de walkant Huizum in te halen en zeilde als derde de Wide Ie op. Langweer koos vanaf de laatste startpositie de onderwal en haalde op die manier gelijk al drie skûtsjes in.

Akkrum wist Huizum langs de walkant in te halen

Door de zuidwestenwind was er geen kruisrak op de Wide Ie. De eerste zes skûtsjes sloegen een gaatje met hun achtervolgers, maar zodra de wind wat wegviel schoof het veld weer wat in elkaar. Stavoren rondde als eerste de boventon, maar zag Lemmer al dichterbij komen. Akkrum wist zich ook los te zeilen van Huizum, Joure en Heerenveen en zo ontstond er een kopgroepje van drie skûtsjes.

Na twee routes kreeg het Lemster skûtsje precies op het juiste moment een goede windvlaag waardoor het vlak voor het Súdwesthoek skûtsje de boei voor het publiek bij Ie-Sicht kon ronden. Auke de Groot wist Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) nog wel achter zich te houden. Ook daarachter werd gestreden om een plekje naar voren te komen. Helaas ging dit vaak ten koste van It Doarp Huzum dat vanaf de derde startplek steeds verder naar achter zakte.

Hét moment voor het Lemster skûtsje

Auke de Groot (Stavoren) hield mooi stand op de 2e plaats

Tijdens de wedstrijd werd dus duidelijk dat er niet kon worden gefinisht in het Grytmansrak. Echter de volgorde waarop de skûtsjes de finishlijn passeerden, kon vanwege de tijdsopname een vertekend beeld geven. De nummers een en twee, Lemmer en Stavoren, bleven op deze positie. Maar Akkrum dat nagenoeg de hele wedstrijd op de derde plek zeilde, eindigde als vierde. Johannes Hzn. Meeter (Langweer) deed namelijk fantastisch goede zaken door, na zijn start vanaf de veertiende plek, de derde tijd van de dag te zeilen.

Langweer zeilde de derde tijd van de dag

EARNEWÂLD-STARTVOLGORDE

Ook morgen starten de skûtsjes weer vanaf de wal. Dit is de volgorde: 1. Langweer, 2. Leeuwarden, 3. D’Halve Maen, 4. Earnewâld, 5. Drachten, 6. Woudsend, 7. Sneek, 8. Grou, 9. Heerenveen, 10. Joure, 11. Akkrum, 12. Huizum, 13. Lemmer, 14. Stavoren.