‘Mooi weer, maar geen zeilweer’ bij De Veenhoop

“Weer geen wind, geen eerlijke wedstrijd en dus houden we ermee op,” was de conclusie van Albert de Vries van de wedstrijdcommissie Drachten-Veenhoop. Drie schoten klonken over het wedstrijdwater en de wit/blauw geblokte vlag werd gehesen aan boord van het startschip. Afgelasting van een wedstrijd die eigenlijk nooit een wedstrijd werd.

Wedstrijdcommissie besluit de wedstrijd af te gelasten

Publiek op het terras van Ie-sicht zocht verkoeling in het water

’s Ochtends bij de routebespreking werd al duidelijk dat de gebruikelijke walstart in het Grytmansrak niet kon plaatsvinden vanwege de noordelijke wind. Dus werd besloten om de skûtsjes na het klinken van het startschot in een sleep achter sleepboot ‘Argus’ naar de Wide Ie te trekken. Een eerste poging mislukte aangezien de tros tussen het Jouster skûtsje en de Súdwesthoek losraakte.

Bij de tweede start werden alle veertien skûtsjes in een lange lijn langs het volle terras bij Ie-sicht richting de start getrokken. Op een tweede signaal werden de trossen losgegooid en mochten de bemanningen het zeil omhoog draaien. Vanaf dat moment hadden de skûtsjes nog een behoorlijke afstand tot de startlijn, tussen twee rode boeien, af te leggen. Pas na het passeren van die startlijn zou voor elk skûtsje een tijdklok ingedrukt worden en na de finish zou worden bekeken wie de route het snelst had afgelegd.

Skûtsjes liggen in het Grytmansrak klaar om gesleept te worden

Maar zover kwam het vandaag niet. De skûtsjes bleken namelijk geen haast te hebben om richting de startlijn te komen. Het ontbreken van wind en de voorspelling dat deze mogelijk later nog wel zou komen, deed de schippers besluiten om het rustig aan te doen en meer wind af te wachten. Een klein half uur na de sleepstart was het skûtsje van Woudsend als eerste bij de start en daarna volgden nog tien skûtsjes.

Koploper Sneek was vlakbij de bovenste boei op het moment van afgelasting

Bolsward, Earnewâld en Leeuwarden bleven ‘stil’ liggen en maakten nog altijd geen aanstalten om te gaan starten. De andere skûtsjes die wel gestart waren, zochten naar de windvlaagjes om toch zo snel mogelijk bij de bovenste ton te geraken. Sneek en Woudsend waren bijna in de positie om deze te rondden en vingen zo nu en dan weer een vlaagje. Op dat moment nam de wedstrijdcommissie na veertig minuten het besluit om de wedstrijd af te gelasten. “Hartstikke jammer,” vond ook De Vries.

De wedstrijd zal volgende week dinsdag (30 juli) om 14.00 u bij Woudsend worden ingehaald.

(Foto’s: Martin de Jong)