Ook wedstrijd bij Terherne afgelast

De vuurdoop van wedstrijdleider Jan Makkinga van de commissie Heerenveen werd er een om niet te vergeten. Wind, geen wind, draaiende wind. Vlaggen, ballen en schoten aan boord van het startschip. Bootjes die druk met tonnen sleepten om een zo goed mogelijke route uit te leggen. Alles werd uit de kast gehaald om een eerlijke wedstrijd te kunnen houden. Even na vier uur moest de wedstrijd toch wegens te weinig wind worden afgelast.

Wedstrijdleider Jan Makkinga (links) heeft overleg aan boord van het startschip

Om twee uur was de lucht boven de Snitser Mar nog dichtbewolkt en stond er voldoende wind om te zeilen. Maar die wind bleef maar draaien vandaar dat de wedstrijdcommissie besloot om de start voor onbepaalde tijd uit te stellen. Op die manier nam men extra tijd om de startlijn er goed in te leggen. Ook werd de baan iets verlegd zodat het kruisrak naar de bovenste ton erin bleef.

Op het moment dat het startschot klonk, draaide de wind opnieuw waardoor het kruisrak volledig verdween. De skûtsjes leken de bovenste ton in één keer te kunnen bezeilen en dus nam de nieuwe wedstrijdleider het adequate besluit om de wedstrijd te onderbreken en iedereen terug te roepen. Er volgde opnieuw een periode van slepen met tonnen en wachten op het volgende startschot.

Dat iedereen gretig werd van al dat wachten bleek wel tijdens de tweede start, want meerdere skûtsjes passeerden de startlijn te vroeg met als gevolg: algehele valse start. Rond kwart over drie klonk voor de derde keer een startschot over de Snitser Mar. Maar waar ’s ochtends tijdens de routebespreking in de Buorkerij in Terherne al voor was gewaarschuwd, bleek uit te komen want de wind viel helemaal weg.

Berend Mink (d'Halve Maen) en zijn adviseur Harry Amsterdam zoeken naar de vlaagjes

Berend Mink (d’Halve Maen) en zijn adviseur Harry Amsterdam zoeken naar de vlaagjes

Het Langweerder skûtsje drijft over de Snitser Mar

Alleen de Gerben van Manen, het skûtsje van Heerenveen, leek nog een windvlaagje te vangen en gleed met een stuurboordslag achter de andere skûtsjes langs. Zij zochten samen met Sneek, Drachten, Joure en Súdwesthoek de wind aan de zijde van het Prinses Margrietkanaal. Lemmer, Langweer, d’Halve Maen en Earnewâld kozen voor een andere koers richting de walkant. Maar al snel werd duidelijk dat het wel eens heel lang kon gaan duren voordat er ook maar een skûtsje bij de eerste boei zou komen. Het was zoeken naar de vlaagjes, waarbij elke keer overstag gaan snelheid kostte.

Douwe Azn. Visser (Grou) tuurt langs z'n skûtsje over het water

Douwe Azn. Visser (Grou) tuurt langs z’n skûtsje over het water

D’Halve Maen bereikte uiteindelijk als eerste de ton, gevolgd door Grou, Lemmer, Langweer en Huizum. Vervolgens was er een behoorlijk gat met de volgende skûtsjes. Vlak nadat Sneek, Joure, Earnewâld, Heerenveen en Drachten de boei gerond hadden, werd de wedstrijd afgelast. Deze wedstrijd zal, net als de wedstrijd van De Veenhoop, volgende week dinsdag bij Woudsend worden ingehaald.

(Foto’s: Martin de Jong)