Oud-schipper Sipke Hendriksz Tjerkstra overleden

Dinsdag 27 maart jl. is op 92-jarige leeftijd Sipke Hendriksz Tjerkstra uit Koudum overleden. Hij werd in 1923 geboren op het skûtsje Nieuwe Zorg en voer tot zijn achttiende mee op het skûtsje van zijn vader, die ook een verwoed skûtsjesiler was. Daarna voer Sipke Tjerkstra op een beurtschip van Koudum naar Sneek en later op een skûtsje in de wilde vaart. Na zijn trouwen ging hij aan wal en werd hij conciërge aan de MAVO-school in Koudum, maar bleef hij het skûtsjesilen trouw. Hij was bemanningslid op het Sneker, Lemster en Philips-skûtsje. In 1969 werd hij schipper op het skûtsje van Philips uit Drachten doordat Teake Brouwer bij een zeilongeluk een hersenschudding had opgelopen. Tjerkstra, die oorspronkelijk fokkeman  zou worden, nam hierdoor plaats aan het helmhout.

Een jaar later werd Sipke Tjerkstra benoemd tot schipper op het Grouster skûtsje, waar hij twee jaar aan het roer zat. Hierna was hij nog een jaar bemanningslid op het particuliere skûtsje van schipper Hylke de Vries dat namens Joure zeilde. Vervolgens nam Tjerkstra enkele jaren niet deel aan het skûtsjesilen aangezien hij het als hotelhouder van Hotel De Pauw in Koudum niet verantwoord achtte om gedurende het hoogseizoen zijn werk enkele weken in de steek te laten. Toch kon hij het in 1976 niet laten om schipper van het Jouster skûtsje te worden. Na drie jaar hield Tjerkstra het na onenigheid met de commissie van Joure voor gezien.

De SKS condoleert familie en naasten en wenst hen veel sterkte toe.