SKS Kampioenschap start op Pikmeer

GROU Vlagen van 5 beaufort, noordwestenwind en een start op ‘e Pikmar. De eerste wedstrijd om het kampioenschap van de SKS belooft spannend te worden.Voor het publiek dat massaal naar Grou is gekomen, maar ook voor de schippers en hun bemanningen. Zij moeten laveren door de smalle Tynje. Een extra boeitje moet voorkomen dat lastige situaties ontstaan vlak voor het dorp, beslisten de schippers en de commissie zaterdagochtend tijdens de routebespreking.

Jacob Zwerver trekt een nummer uit de pet van Fokke Wijkstra

De olympische gedachte, meedoen is belangrijker dan winnen, telt deze weken even niet, vindt burgemeester Ton Baas van Boarnsterhim. Hij voorspelde vorig jaar dat Grou kampioen van de SKS zou worden. Dat gebeurde. Aan een nieuwe voorspelling waagt hij zich niet.

Dat is ook lastig. ,,De top wurdt hieltyd breder”, constateert SKS-voorzitter Bouwe Westerdijk.De schippers zijn aan elkaar gewaagd en de schepen zien er piekfijn uit. De skûtsjes hebben elf nieuwe fokken, vijf nieuwe grootzeilen, drie nieuwe masten, vier paar nieuwe zwaarden en Langweer kreeg op de valreep een wedstrijdgiek. Alle tuigen voldoen aan de eisen van de SKS.

Publiek tijdens de loting in Grou

Loting

De schippers trokken vrijdagavond in Grou lootjes uit de pet van oud-bemanningslid Fokke Wijkstra om de startvolgorde van de wedstrijden van maandag en dinsdag te bepalen. Die is bij De Veenhoop als volgt: 1.Lemmer; 2.Woudsend; 3.Earnewâd; 4.d’Halve Maen; 5. Langweer; 6.Drachten; 7.Grou; 8.Heerenveen; 9.Joure; 10.Sneek; 11.Leeuwarden; 12.Huizum; 13.Súdwesthoek; 14.Bolsward.

Loting Grou

Dinsdag bij Earnewâld starten de skûtsjes in de omgekeerde volgorde: Bolsward voorop en Lemmer tot slot.