Skûtsjes kennen gretige seizoensstart

Tijdens de eerste SKS wedstrijd van dit seizoen gingen, bij afwezigheid van d’Halve Maen, dertien skûtsjes gretig van start. Onder ‘bijna’ ideale omstandigheden, windkracht west-zuidwest 4 tot 5, werden op de Hegemer Mar de korte routes gezeild. Starten, op het eind van het kruisrak de bak- of stuurboordboei ronden en vervolgens voor de wind door de startlijn finishen.

Start tijdens Sprintwedstrijden

Tijdens de Sprintwedstrijden gaat het om het starten

Het ochtendprogramma kon met drie starts volledig uitgevoerd worden, maar de toenemende wind zorgde ervoor dat de wedstrijdleider ’s middags na de finish van de eerste start de wedstrijd moest stoppen. Na vier sprints stond Gerhard Pietersma (Earnewâld) met twee eerste en twee tweede plaatsen bovenaan. Hij werd gevolgd door Douwe Jzn. van Sneek en op de derde plek Douwe Azn. van Grou.

Gerhard Pietersma (Earnewâld) stond na vier starts bovenaan

It Huzumer skûtsje

Debutantschipper van het Leeuwarder skûtsje, Siete Meeter, moest helaas verstek laten gaan en zijn plek aan het helmhout werd ingenomen door reserveschipper Lodewijk Jzn. Meeter. De Leeuwarders eindigden nog net in de top tien achter Heerenveen (Pieter Brouwer).

Eerder dan verwacht konden de vissen in het vet en onder het genot van een hapje en een drankje werd nog lang nagepraat op het eilandje Rakkepôlle. Volgende week staat de volgende krachtmeting alweer op het programma tijdens Lemmer Ahoy.

Na afloop napraten met een hapje...

...en een drankje

Na afloop napraten met een hapje en een drankje

Eindstand Sprintwedstrijden:
1. Earnewâld (5,8 | 2 – 0,9 – 2 – 0,9)
2. Sneek (14 | 3 – 3 – 6 – 2)
3. Grou (17,8 | 0,9 – 8 – 0,9 – 8)
4. Drachten (19 | 5 – 2 – 7 – 5)
5. Joure (24 | 7 – 6 – 8 – 3)
6. Lemmer (24 | 8 – 9 – 3 – 4)
7. Bolsward (27 | 6 – 4 – 4 – DNF)
8. Woudsend (29 | 9 – 5 – 9 – 6)