Slot Prijsuitreiking 2013

Schippers en bemanningen werden tijdens de traditionele Slot Prijsuitreiking op het Starteiland bedankt voor hun fantastische inzet tijdens het SKS kampioenschap 2013.

John Jorritsma, Commissaris der Koning Fryslân, reikte zoals gebruikelijk de provinciale prijzen uit. Herman de Leeuw en Tristan Griffin, ‘de jongens van Track&Trace’, ontvingen namens het Vrijwilligerskorps SKS de stimuleringsprijs. Piet Boelsma, lid van de Zeilraad, kreeg dit jaar de waarderingsprijs.

De provinciale stimuleringsprijs was voor het Vrijwilligerskorps SKS

De provinciale waarderingsprijs werd uitgereikt aan Piet Boelsma

Geen slotwedstrijd op de Snitser Mar en dus geen prijsuitreiking voor deze wedstrijd. Maar burgemeester Hayo Apotheker van de gemeente Súdwest-Fryslân kon de kersverse SKS kampioen wel extra in het zonnetje zetten. Douwe Jzn. Visser was namelijk verkozen tot Schipper in de Orde van de Sneker Pan.

'Panschipper' Douwe Jzn. Visser ontvangt de oorkonde en de koperen pan

‘Panschipper’ Douwe Jzn. Visser ontvangt de oorkonde en de koperen pan

Arnold de Jong, directeur Bedrijfsmanagement Rabobank Sneek-ZuidwestFriesland, reikte het Sulveren Skûtsje uit aan de SKS kampioen 2013.

Uitreiking van het Sulveren Skûtsje

SKS voorzitter Peter de Jong liet weten het gevoel te hebben dat die veertien dagen waren omgevlogen. “Dat komt grotendeels door de unieke momenten en omstandigheden die we dit jaar hebben meegemaakt. Harde wind, wind, geen wind. Omstandigheden die onze skûtsjes al 100 jaar hebben meegemaakt. Vroeger voor de kost en tegenwoordig voor de sport en het plezier.” Alle skûtsjes zijn bij een van de elf wedstrijden bij de eerste vijf geëindigd en twaalf van de veertien skûtsjes hebben zelfs in een of meer wedstrijden een podiumplek gehaald. Elke wedstrijd was het een gekrioel bij een van de bovenste tonnen. Een mooie ontwikkeling, vond de voorzitter.

SKS voorzitter Peter de Jong

En skûtsjesilen wordt weer ‘hip’. “We zagen niet alleen heel veel jonge enthousiaste bemanningsleden fel en fanatiek meedoen.  Maar we zagen ook een heleboel jonge mensen die in wedstrijdcommissies en bij onze eigen organisatie meegeholpen hebben.” Daarnaast was er ook de belangstelling via social media: Twitter (7000 volgers) en onze Track en Trace (gemiddeld 10  tot 15 duizend bezoekers per wedstrijd). Verder waren over de gehele 14 dagen 100.000 mensen op het water en de wal als toeschouwer aanwezig. “De belangstelling vanuit de pers is tegenwoordig niet alleen meer regionaal, maar ook steeds vaker nationaal. Ik sprak deze week een internationaal zeiljurylid die beweerde dat wij qua directe publieke belangstelling het grootste zeilevenement ter wereld zijn,” liet De Jong weten.

Ondanks die aandacht blijft de SKS op het water haar eigen koers varen en dommelt men zeker niet in. “Wij moeten uniek zien te blijven onder het motto: authenticiteit is onze identiteit.”

Vervolgens was het tijd voor de eindhuldiging van het SKS kampioenschap 2013. De veertien hoofrolspelers van de afgelopen twee weken skûtsjesilen werden door de ‘dames van de prijsuitreiking’ naar voren gehaald. Douwe Jzn. Visser (Sneek), Douwe Azn. Visser (Grou) en Dirk Jan Reijenga namen plaats op het podium en na het zingen van het Frysk Folksliet kwamen traditioneel de hoofden door de kampioenskrans.

SKS bestuursleden Hilda Boesjes en René Nagelhout riepen de schippers stuk voor stuk naar voren

Ook Pieter Brouwer (Heerenveen) werd richting het podium begeleid

De 'dames van de prijsuitreiking'