Sneek kampioen en Heerenveen pakt dagwinst bij Lemmer

Het was zoals de Friezen zeggen: ‘moai waar op ‘e Lemmer’. Maar er stond een stuk minder wind dan tijdens de eerste wedstrijddag in de Lemster baai. Bovendien zou die wind gedurende de middag nog een slag gaan draaien. De wedstrijdcommissie besloot daarop de wedstrijd voor onbepaalde tijd uit te stellen en dus werd het een latertje. Maar het was het wachten waard, want het werd een verrassende wedstrijd waarin de gedoodverfde kampioensfavoriet van de laatste naar de achtste plaats wist te zeilen. Genoeg voor Douwe Jzn. Visser (Sneek) om zijn achtste SKS titel bij te schrijven. De dagwinst ging naar Heerenveen.

'Moai waar op 'e Lemmer'

‘Moai waar op ‘e Lemmer’

Na het lange wachten gingen de skûtsjes veel te gretig over de startlijn en dus moest er opnieuw gestart worden. Heerenveen maakte een lange bakboordslag langs de dijk en zeilde de eerste hoge ton over stuurboord aan. Nog net voor Woudsend, dat over bakboord lag, kon Pieter Brouwer zijn skûtsje om de boei manoeuvreren en zo de eerste positie pakken. Vanaf toen werd de voorsprong van Heerenveen alsmaar groter en groter. “Als je als eerste om de ton gaat, en de goede route zeilt, vaar je geen meter teveel,” concludeerde Brouwer. “Het schip doet het wel. Ik ben heel erg blij met onze overwinning.”

Blijdschap op het achterdek van Heerenveen na het pakken van de dagwinst

Direct vanuit de start ontstond een bakboord- stuurboordsituatie tussen Joure en Bolsward. Nog tijdens de eerste route verliet Bolsward, dat samen met Grou en Joure om de tweede positie in het klassement streed, daarop de wedstrijd. Verrassend was ook de elfde plek van de Sneker Pan bij de eerste boeironding. En dat het bij de Snekers niet helemaal naar wens liep, bleek bij het ronden van de tweede hoge ton waar zij teruggezakt waren naar de laatste plaats. Komend over stuurboord moesten de Snekers wijken voor Joure en Lemmer die over bakboord op de boei afkwamen. Ook Huzum kon hiervan profiteren.

De Sneker Pan lag verrassend in het achterveld

Joure en Huzum op weg naar de onderste ton voor het strand

In het begin van de tweede route wist Grou ten koste van Woudsend een plaatsje naar voren te komen. De top drie, Heerenveen, Earnewâld en Grou, liep uit op de achtervolgers. Grou kwam steeds dichter bij Gerhard Pietersma (Earnewâld) en kon hem voorbij toen deze de ton net niet haalde en een extra slagje moest maken. Op de finish probeerde Pietersma dit nog te keren, maar Grou eindigde als tweede vóór Earnewâld. Daarachter hielden beide Drachtster skûtsjes elkaar de gehele wedstrijd flink in de gaten. Berend Mink (d’Halve Maen) probeerde voor de finish met een kort slagje nog een aanval in te zetten, maar Albert Visser (Drachten) pakte vlak voor hem de vierde plaats.

En hoe ging het dan met Sneek? “Het leek er helemaal niet op,” oordeelde Douwe Jzn. Visser na afloop. “Er stond een aparte wind en er gebeurde van alles. Het ging vandaag heel moeilijk voor ons.” Maar de Snekers kunnen wel als SKS kampioen naar de slotwedstrijd op hun thuiswater, want de voorsprong op nummer twee (Grou) in het klassement is voldoende. Lemmer eindigde de wedstrijd van de eigen wedstrijdcommissie, op eigen water, op de tiende plaats. Nog vóór Langweer, Súdwesthoek en Huzum.

Sneek kwam als achtste over de finish; genoeg voor de SKS titel 2013

(Foto’s: Martin de Jong)