Tweede overwinning Heerenveen

Terherne 22 juli – Terherne betekende de tweede zege voor Pieter Brouwer met het skûtsje van Heerenveen. En nu een echte overwinning, want laten we wel zijn: Earnewâld was door de kuren van de wind en amper een te varen kruisrak niet representatief te noemen. Nu, op het ruime water van de Snitser Mar, lag dat anders.

Meteen bij de start lag Brouwer al aan de leiding. Perfect voer hij zonder een meter teveel weg te geven naar de eerste boei. Vriend en vijand zag hoe de Gerben van Manen zonder veel problemen in de stevige wind als eerste ronde.

Harde wind en schade op Snitser Mar
Die start was overigens later dan gepland. De aanleiding: ineens ging bij de Súdwesthoek de fok naar beneden en voer Auke de Groot terug naar het moederschip. Even later stond een man met een lasapparaat op het voordek en sprongen de vonken in het rond. De overloop voor het blok van de fokkeval bleek gebroken.

.schade Súdwesthoek
Voor de overige skûtsjes de mogelijkheid om nog iets aan de zeilvoering te doen. Weerman Paulusma had al voorspeld dat er wel eens een bui met windkracht 5 over de Snitser Mar kon trekken. Hou daar maar rekening mee.

Zodra het zeil bij de SWH omhoog ging en duidelijk was dat het skûtsje terug naar het wedstrijdwater kwam, klonk vanaf de startkotter het 10 minuten sein. Opschieten jongens, was het credo, want het zou wel eens een zware wedstrijd kunnen worden.

bolsward schade
Konden ze bij de SWH de schade nog repareren, dat lukte niet bij Bolsward. Liggend op de zesde plaats ging het blok waardoor een van de gaffelvallen loopt, kapot. Achter de sleepboot verliet Pieter Meeter, zwaar balend de arena.

Voorin was er inmiddels een fel duel uitgevochten tussen d’Halve Maen en Sneek. Eerder had Douwe Visser al via een tactische bakboordslag Johannes Meeter van de derde plaats verdrongen. Nu was Jitze Mink het slachtoffer van de aanvalsdrift van de Panne.

Hoog aan de wind sturend voer Sneek naar de boei aan het eind van het tweede kruisrak. Zwaar hangend probeerde d’Halve Maen de Snekers bij te houden, maar dat lukte niet. Mink moest nog twee keer door de wind om de boei aan te lopen. Sneek voer er recht op af. En dus lagen toen de Snekers voor de Drachtsters.wedstrijdveld
Boeien bepaalden meer zaken in de wedstrijd. Jappie Meeter kwam bijvoorbeeld in de eerste loop te hoog uit, hij mocht niet tussen de boei en de tegenstander en moest vervolgens achteraan sluiten. Uiteindelijk werd hij toch nog zevende.

Albert Visser zette de rode vlag nadat hij bij dezelfde boei, maar een ronde later gehinderd werd. Maar hij finishte zonder de protestvlag zodat de jury weer geen werk had.

En weer later in de wedstrijd kwam Jeroen Pietersma over stuurboord als een kamikazepiloot op Ype van der Meulen en broer Gerhard aan. Woudsend kon voor Langweer langs, maar Earnewâld moest opsturen in de wind om een aanvaring te voorkomen.

Klik hieronder voor de GPTV uitzending