Gerhard Pietersma (Earnewâld) wint onvoorspelbare wedstrijd bij De Veenhoop

De walstart in het Grytmansrak bij De Veenhoop is jaarlijks een wedstrijd in de wedstrijd. De lierenmannen aan boord van de skûtsjes trainen hier speciaal op. Richting de klok van 14:10 uur nam de spanning toe. Nadat het startschot had geklonken, draaiden zij als een bezetene aan de lieren om het zeil zo snel mogelijk omhoog te krijgen. Dit jaar waren de skûtsjes flink aan elkaar gewaagd en hadden ze vrijwel gelijk alle zeilen bijgezet. Maar ja, waar was de wind? Het werd een lange, gespannen wedstrijd. Tot op de finish bleek nog van alles mogelijk. Gerhard Pietersma pakte met het Earnewâldster skûtsje de dagwinst. “Net als vorig jaar als eerste over de finish.”

De walstart in het Grytmansrak

De walstart in het Grytmansrak

Johannes Hzn. Meeter (Huizum) startte van nummer 1 en probeerde als eerste het Grytmansrak uit te komen. Dat was nog niet zo eenvoudig aangezien de achteropkomende skûtsjes hem de wind uit de zeilen leken te nemen. Zo dreven de achterste skûtsjes, zoals Stavoren en Heerenveen, al snel naar voren. Grou, dat van startplek 2 begon, kwam in de knel met de bootjes die langs het wedstrijdwater lagen. De wind leek totaal verdwenen. Het werd een stilleven van skûtsjes. Verderop de Wide Ie was een rimpeling over het water zichtbaar. Daar was de wind, maar hoe kwamen de skûtsjes daar?

Met rust en geduld zocht ook Jappie Dzn. Visser (Sneek) naar de vlaagjes

Met rust en geduld zocht ook Jappie Dzn. Visser (Sneek) naar de vlaagjes

Met veel rust en geduld zochten de schippers naar de vlaagjes en af en toe zag het publiek een skûtsje de wind in de zeilen krijgen. Koploper Huizum liep iets uit op zijn achtervolgers. Maar op het moment dat de wind bij hem weer wegviel kwamen andere skûtsjes naar voren. Zo werd in de eerste paar honderd meter de complete skûtsjevloot door elkaar geschut. Huizum behield echter de leiding.

De skûtsjes hadden de bovenboei bij Stobbegat in het vizier, maar deze leek maar niet dichterbij te komen. Elk skûtsje koos zijn eigen koers en wanneer Johannes Hzn. Meeter achterom keek zag hij 13 skûtsjes naast elkaar in de achtervolging. Na ruim een half uur werd de boventon door It Doarp Huzum gerond. Daarachter volgde Earnewâld als tweede, vóór Akkrum en Grou.

Achter koploper Huzum lagen de skûtsjes vlak bij elkaar

Achter koploper Huizum lagen de skûtsjes vlak bij elkaar

Alle zeilen werden bijgezet aan boord van het Drachtster skûtsje

Alle zeilen werden bijgezet aan boord van het Drachtster skûtsje

Het leek een halfwindsrak naar Ie-Sicht te worden, maar windschiftingen zorgden zo nu en dan voor een kruisrak. De voorsprong van Huizum was inmiddels flink geslonken en Earnewâld naderde. In het achterveld kwamen Woudsend, Lemmer, Langweer, Joure en Heerenveen in de gribus bij de bootjes terecht. Daar kon het laatste skûtsje in de wedstrijd, d’Halve Maen, enigszins van profiteren. De wind bleef onvoorspelbaar; dan was ie er en dan was ie weer weg. Dat zorgde voor de nodige spanning in de wedstrijd.

De skûtsjes kwamen soms vlak langs de bootjes

De skûtsjes kwamen soms vlak langs de bootjes

Tot vlak voor de finish was de dagwinnaar niet te voorspellen. Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) gestart op nummer 12 meldde zich opnieuw bij de voorste skûtsjes. Liggend over bakboord riep hij Grou en Earnewâld aan om ruimte te maken. Huizum, dat het merendeel van de wedstrijd op kop lag, moest deze leidende positie afgeven. Jappie Dzn. Visser (Sneek), gestart vanaf de 10e positie, kreeg nog even flink de wind van achteren. Hierdoor kon hij vlak voor de finish de koplopers nog bijhalen. Earnewâld finishte uiteindelijk als eerste en De Sneker Pan kwam verrassend als tweede over de finish. Grou werd derde en Akkrum vierde. Huizum moest genoegen nemen met de vijfde plaats.

Huizum moest vlak voor de finish zijn leidende positie afgeven

Huizum moest vlak voor de finish zijn leidende positie afgeven

Earnwâld finisht als eerste en De Sneker Pan met startnummer 10 als tweede

Earnwâld finisht als eerste en De Sneker Pan met startnummer 10 als tweede

Vier skûtsjes finishten met protestvlag; Leeuwarden, Lemmer, Heerenveen en d’Halve Maen. De jury heeft de protesten aangehoord en op basis daarvan besloten het SKS bestuur te adviseren conform artikel 2f van de wedstrijdbepalingen. Alles gehoord en overwogen hebbend heeft het SKS bestuur besloten de uitslag van de wedstrijd bij De Veenhoop mee te laten tellen voor het klassement.

Morgen zeilen de skûtsjes bij Earnewâld. Startvolgorde: 1. Stavoren; 2. Leeuwarden; 3. Akkrum; 4. Heerenveen; 5. Sneek; 6. D’Halve Maen; 7. Drachten; 8. Woudsend; 9. Langweer; 10. Lemmer; 11. Joure; 12. Earnewâld; 13. Grou; 14. Huizum.

Net als vandaag zal niet op nummer maar bij een merkteken gefinisht worden.

 

Foto’s: Martin de Jong