Spannende strijd om tweede plaats klassement

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending

Sneek 3 augustus 2007 – De spanning van de slotwedstrijd op het Sneekermeer zat niet in het gevecht om de titel, maar om de tweede en derde plaats. Iedereen verwachtte dat het tussen Grou en Heerenveen zou gaan, maar het was Jitze Mink met de Halve Maen die voor een verrassing zorgde. Net als in de eerste wedstrijd bij Grou nam hij de leiding om die niet meer af te staan. Daarachter worstelde Pieter Brouwer zich met het skûtsje van Heerenveen naar voren.

Na een mislukte start (er ging overigens een valse start aan vooraf) kwam Brouwer van 6 terug naar 3 en op de meet wist hij ook nog de tweede stek te bevechten. Halverwege de tweede ronde was Brouwer van drie in het klassement naar twee gegaan. Douwe Visser (Grou) had toen de vlag al gestreken. Een mislukte start dwong Visser in de achterhoede en daar kwam hij niet meer vandaan. Dat betekende dus hij voor het erepodium uitgeschakeld was. Dankzij de tweede plaats op de finish wist Brouwer zijn tweede klassementspositie veilig te stellen. Maar Jitze Mink zal ongetwijfeld bijzonder tevreden zijn geweest met plekje drie.

Debuteren aan boord van een skûtsje dat volgens insiders niet tot de top behoort en dan toch zo eindigen, velen zullen er voor tekenen. Douwe Visser, Sneek, vond het wel goed, Hij zat te rekenen en wist dat hij ruim punten over had voor de eindzege. Hij kon nog als tiende eindigen om de titel te pakken. En dat deed hij dus. Knap was ook het zeilen van Pieter Meeter en Lodewijk Meeter. Pieter pakt na de winst van Lemmer nu de vierde plaats. En Lodewijk wist zelf lang stand te houden bij de eerste zes, maar viel uiteindelijk terug naar de negende stek.

Het was ook de dag van de hoger beroepen. Twee schippers waren het niet eens met de uitsluiting van de wedstrijd van Lemmer. De Halve Maen verloor het hoger beroep, maar dat van de SWH werd terugverwezen naar de jury. Vervolgens ging De Groot weer in beroep tegen het opnieuw uitsluiten. De Zeilraad behandelde dat beroep en voor de derde maal werd een jurybehandeling gevergd. De Zuidwesthoek verloor opnieuw het hoger beroep en behield de veertien strafpunten. De Groot c.s. was zo verbolgen over dit feit dat zoon Auke wel de dagprijs in ontvangst nam, maar niemand van de Súdwesthoek was bereid bij de prijsuitreiking van de competitie op het podium te komen.

De voordekkers van de Sneker Pan realiseren zich dat het skûtsje kampioen is geworden.

Een scherm van skûtsjes met voorin Pieter Brouwer (H) bezig aan zijn opmars naar de tweede plaats.