Vlaggenzee op IJsselmeer

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending

Lemmer 2 augustus 2007 – De tweede wedstrijd bij Lemmer, onder leiding van de commissie Lemmer, vond een (lang) vervolg in de jurykamer bij de Wildeman. Met maar liefst acht protestvlaggen waren de schippers over de eindlijn gekomen. En daar moest de jury een uitspraak over doen. Sneek, Lemmer, Langweer, Joure, Drachten, Woudsend, Huizum en Leeuwarden hadden de vlag gezet.

In een aantal gevallen ging het om doorprotesteren. Leeuwarden tegen Sneek, Sneek tegen Langweer, Langweer tegen Joure. Dat alles vanwege te weinig ruimte bij de “lege tonne”. Douwe Visser zei dat hij het liever niet deed, maar de aanvoerder in het klassement moest om zijn kansen op de titel niet te verspelen, wel de gang naar de protestkamer maken.

Nog niet eerder waren er zoveel rode vlaggetjes gezet als in deze wedstrijd. De strijd begon met een startprocedure die na een minuut of acht werd afgebroken. De wind draaide en daardoor lagen startlijn en eerste rak niet goed op de wind. Wedstrijdleider Jaap Frankema wachtte terecht een half uurtje, voer het startschip naar een nieuwe positie, liet de lijn uitleggen en rond half drie volgende het nieuwe attentiesein.

Een strijd met veel wisselingen volgde. Maar niet aan de leiding waar Pieter Meeter zijn eerste plaats direct bij de eerste boei veroverde en slim varend niet meer los liet. Zelfs niet toen Douwe Visser (Sneek) dreigend dichterbij kwam. In het laatste rakje naar de finish gaf de Panne het over, de meet kon niet aangezeild worden en Meeter had de eerste zege in zijn carrière binnen.

Heerenveen, Leeuwarden, Woudsend, Sneek en Langweer vochten een felle strijd uit, daarbij ontstond ook de protestsituatie waarover zo lang gesproken moest worden. In de kruisrakken waren het uiteindelijk toch weer de schippers uit de voorste klassementsgelederen die de plaatsen twee, drie en vier innamen.

In eerste instantie zat ook Lodewijk Meeter met zijn Huizumer skûtsje in de top van de middenmoot, maar Lodewijk kon dat niet bolwerken en duikelde terug, na ook in een protestsituatie verwikkeld te zijn geraakt.

Vanaf de derde ronde was duidelijk dat Bolsward, Grou, Heerenveen en Sneek de dienst uitmaakten. Lemmer voegde zich bij dit kwartet en ging zelfs Heerenveen nog voorbij. Waarna de volgorde bij de finish als volgt werd: Bolsward, Sneek, Grou, Lemmer, Heerenveen, Súdwesthoek, Langweer, Halve Maen, Joure, Earnewâld, Drachten, Woudsend, Huizum en Leeuwarden als laatste.

Uiteindelijk waren om half negen ’s avonds de uitspraken van de jury bekend. In de “door-protesteer-kwestie” was het uiteindelijk de Halve Maen die 14 punten kreeg toegekend en de achtste plaats in de wedstrijd kwijtraakte. Ook Leeuwarden kreeg 14 punten, maar die was al laatste, en dat gold ook voor de Súdwesthoeke op de zesde plaats.

Sneek probeert Bolsward van de eerste plaats te verdringen.

Zo nu en dan woei het stevig en gingen de skûtsjes er scheef in liggen.

Drie protestvlaggen op een rijtje bij Leeuwarden, Langweer en Lemmer. Grou gaat over stuurboord achter het drietal langs.