Elahuizen voor Sneek

Sneek wint Elahuizen met overmacht

Elahuizen 22 juli 2008 – Ruim drie minuten bedroeg de voorsprong van de Sneker Pan op Earnewâld aan de finish bij Elahuizen, een voorsprong die in de loop van de wedstrijd was uitgebouwd van een halve minuut in de tweede ronde via anderhalve minuut naar de drie.

Ja, wie voorop ligt en hoog aan de wind vaart, kan vrij zeilen en uitlopen op de rest van het veld, dat bewees Douwe Visser opnieuw. En de omgekeerde stelling, wie in een groepje verkeert, komt er met moeite uit, bewees Pieter Brouwer met Heerenveen. Hij moest in de slag met Lodewijk Meeter (!), Grou en Leeuwarden.

Nadat er eerst een algehele terugroep was gegeven, kwamen Sneek, de SWH, jawel, en Grou goed uit de start. Auke de Groot leek zelfs voor een verrassing te gaan zorgen, want hij rondde als eerste de eerste boei, gevolgd door Sneek.

Súdwesthoeke leidt voor Sneek en Earnewâld

Daarachter speelde zich een klein drama af. Douwe Visser kwam Grou over bakboord aanzeilen en de Halve Maen over stuurboord. Iedereen dacht dat Mink achter Grou langs zou sturen, maar hij gooide zijn skûte voor Grou over stag. Het gevolg was een aanvaring waarbij Mink overboord werd geslingerd. De zeilen gingen naar beneden, de zwaarden moesten gaan remmen en Mink werd weer aan boord geholpen.
Jitze Mink over boord
Vervolgens voer de Halve Maen richting volgvloot, ziende dat op Grou de rode vlag was gezet. Vriend en vijand verbaasden zich er vervolgens over dat Mink niet de groene vlag toonde als teken dat hij fout was en drie punten boven zijn klassering in deze wedstrijd zou accepteren.

Sneek had inmiddels de jacht ingezet op de Súdwesthoek en Visser ging De Groot voorbij toen de laatste onder de Panne en vervolgens onder twee andere skûtsjes door moest sturen omdat hij over de stuurboordsboeg voer. Het drama voltrok zich daarna. De Groot zakte af naar de 12de plaats maar wist zich later nog terug te vechten naar de 10de positie.

In feite werd het vervolgens een saaie wedstrijd van achter elkaar aan zeilende schepen die niet meer een plaatsje leken te kunnen klimmen of verliezen. Alleen Lodewijk Meeter was nog een smaakmaker. Eerst versloeg hij Heerenveen in de strijd om de vierde plaats, maar even later moest hij weer een terugval accepteren.

Op de finishlijn kwam hij neef Pieter met Bolsward tegen, die met een 50 centimeter verschil de Huizumers alsnog naar de 9de plaats verdreef. Maar zo hoog was Meeter de laatste tijd niet geëindigd.

In de achterhoede kwam het in slotfase nog tot een aanvaring tussen Joure en Langweer. Anne Tjerkstra vond de laatste plaats beneden zijn waardigheid en wist bij de laatste boei de voordelige binnenste positie te veroveren. Gevolg was dat Joure moest wijken, dat gebeurde onvoldoende en dus was het even boem. Dirk Jan Reijenga stuurde bij Langweer weg en finishte vervolgens als laatste.

De tent van Elahuizen
De prijzen werd door burgemeester Hoornstra van Gaasterlân-Sleat uitgereikt in een speciaal opgezette tent, waar ’s morgens de routebespreking ook was gehouden.

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending