Halve Maen wint late wedstrijd

Starten is fijner dan je denkt…

Langweer 17 juli 2008 – Het gaat wel eens wat anders dan anders bij het skûtsjesilen bij Langweer, maar zoals het nu ging, maken we niet vaak mee (en hopen we ook niet vaak mee te maken). Welgeteld vijf keer moest de startprocedure doorlopen worden: twee keer vanwege het weer (regen met veel wind en vervolgens blakstil), toen een valse start, daarna een fout in de startprocedure en om tien voor vier was het eindelijk raak. Twee skûtsjes waren te vroeg weg en werden teruggeblazen, de andere 12 mochten het eerste rak naar het dorp Langweer in.

De regen plenst op de Langweerder Wielen
Het was even heel donker op de Langweerder Wielen.

Het was dan ook maar goed dat tijdens de laatste jaarvergadering besloten was dat er tot een uur of vier gestart c.q. uitgesteld mocht worden. Anders was het na drie uur over en uit geweest en dat was voor de honderden toeschouwers op een teleurstelling uitgelopen.

Nu konden ze genieten van een wedstrijd met twee bijzondere koplopers die bovendien goed vloot konden houden oftewel hun positie niet los wilden laten. Albert Visser, bij Terherne uitgesloten vanwege een kwestie met Joure, ging tot het een na laatste kruisrak aan de leiding, maar moest toen het hoofd buigen voor Jitze Mink. Zijn Halve Maen, vorig jaar derde in de eindrangschikking, had dit seizoen nog niet echt goed gepresteerd, niet hoger dan plaats 7, maar nu lag het bijna van meet af aan op de tweede stek. Even was Douwe Visser daar nog tussen, maar Grou lijkt na het omslaan in het voorseizoen niet meer dat snelle schip van voorheen.

Heerenveen en Súdwesthoek waren te vroeg vertrokken. Tjitte Brouwer werd daar eigenlijk door Auke de Groot van de SWH toe gedwongen. De Groot stuurde op toen Brouwer probeerde achter de startlijn te komen. De Heerenvener had geen andere mogelijkheid om mee te gaan en vertrok dus ook te vroeg.

Skûtsjes jagen voor de wind op de twee koplopers Drachten en Halve Maen
De skûtsjes “jagen” voor de wind op de koplopers Drachten en Halve Maen.

Dat hoeft niet altijd een nadeel te zijn, dat bleek ook nu weer. Brouwer kwam terug en hoe. Eerst 12de, vervolgens 8ste, toen 5de en toen stuitte de klassementsleider op Pieter Meeter van Bolsward. Hij slaagde er op een keurige manier in om Heerenveen achter zich te houden. Maar daarover straks meer.

Opvallend was het zeilen van Anne Tjerkstra. Of het nu kwam doordat hij zijn thuiswater de Langweerder Wielen als zijn broekzak kent of door andere redenen, Tjerkstra knokte mee in de voorste gelederen en moest pas in het laatst van de wedstrijd een paar plaatsen toegeven.

In de achterhoede ging het tussen eerst Lemmer, SWH, Leeuwarden en Huizum. Jappe Meeter van Leeuwarden ontworstelde zich door tactisch zeilen aan het drietal en wist zelfs knap als 9de te eindigen.

De finish zal velen lang heugen. Eerst die tussen Sneek, Drachten en de Halve Maen. Sneek stuurde naar de wind en kon snelheid houden, kwam steeds dichterbij de Halve Maen. Jitze Mink had één voordeel en dat buitte hij uit. Hij kon onder de zeilen van Sneek draaien en daarbij een kleine voorsprong houden door sterk op de verste ton van de finishlijn te sturen. Aldus geschiedde en met een metertje voorsprong ging Mink voor Visser over de lijn.

Het eindschot
Het duel tussen de beste drie van de wedstrijd: Sneek, Drachten en Halve Maen.

Daarachter was voor Albert Visser alle ruimte om derde te worden en hij zag achter zich het duel tussen Bolsward en Heerenveen. Was Meeter niet te ver doorgevaren, want ook Grou en Langweer kwamen er aan denderen. Op de finish was Bolsward een meter voor Heerenveen en toch nog ruim voor Douwe Visser (Grou) en dus Anne Tjerkstra.

Het laatste skûtsje, Huizum, ging om ruim 1 minuut over half zes over de finishlijn. Toen waren de protestvlaggen bij Bolsward en de Sudwesthoek uit het want verdwenen.

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending