Lemmer eindelijk aan de leiding

Twee wedstrijden op een dag

Lemmer 24 juli – Het wordt als bijzonder ervaren, maar tijdens een evenement als Lemmer Ahoy worden wel vaker twee wedstrijden op een dag gevaren. “Dankzij” de afgelasting van Stavoren konden de zeilers nu ook tweemaal aan de bak.

Het was natuurlijk voor de SKS iets nieuws, net zo goed als Pieter Meeter geschiedenis schreef. Hij was de eerste in de skûtsjehistorie die gebruik maakte van de groene vlag.

Pieter Meeter vaart als eerste in de SKS-geschiedenis met de groene vlag.

Hij gaf in de eerste wedstrijd in het eerste het beste kruisrak geen voorrang aan Douwe Visser (Grou). Die moest afsturen om een aanvaring te voorkomen. Meeter voer vrolijk lachend door en Visser zette de rode vlag.

Soms is het dringen bij de boei. Drachten stuurt op, Leeuwarden moet mee en raakt de boei.

Meeter dacht toen even na en liet het groene dundoek in het want knopen. “Ik beken, ik was fout”, betekent dat en hij rekende er op dat Visser nu genade voor recht zou laten gelden. En dat deed de laatste. Waarop de Bolswarders wisten dat zij 3 niet-aftrekbare punten mochten bij schrijven bij het dagtotaal.

Dat werd uiteindelijk een 8ste plaats en voor het klassement 11 punten. Meteen werd de nummer 3 in het klassement op afstand gezet. Maar Sneek en Heerenveen deden het ook matig. Sneek moest na een valse start samen met Drachten aan een inhaalrace beginnen. Heerenveen werd uiteindelijk door Auke de Groot (SWH) en Douwe Visser (Grou) van de 3de plaats verdreven. Toen Sneek niet verder dan de 7de stek kwam, bleef de schade beperkt.

Ale Zwerver behaalde zijn eerste overwinning en dat voor het toch in grote getale opgekomen eigen publiek. Dirk-Jan Reijenga, zoon van oud-Lemster schipper Jelle, werd tweede.

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending