Sensationele ontknoping sks 2008

Sensationele ontknoping SKS 2008

Sneek 25 juli 2008 – Het skûtsjesilen van de SKS kende op de Snitser Mar een sensationele ontknoping. Wat naar verwachting een felle strijd tussen Heerenveen en Sneek, tussen Pieter Brouwer en Douwe Visser zou worden, werd een matte vertoning. Dit door handelingen van collega-schippers.

Nadat Visser nu eens niet in het midden van het veld, maar bij het startschip vertrok, leek de Panne op de derde plaats voor de titel in winnende positie te liggen. Daarbij kwam dat Heerenveen als tiende de eerste boei rondde. Ale Zwerver (Lemmer) ging aan de leiding en daarachter voer Dirk-Jan Reijenga met Joure.

De baan ging langs de varende tribune bij het eiland tegenover het Starteiland en daar sloeg Reijenga toe. Hij wilde niet dat Sneek, Bolsward en Grou hem passeerden en loefde op. Tussen Joure en Sneek viel een gat, waar Bolsward indook. En dat leidde tot protesten. Sneek raakte door deze actie zijn riante uitzicht op de titel kwijt en ook Reijenga vond de actie van Meeter onjuist. Meeter protesteerde terug tegen Joure. Voor de finish trok Sneek de vlag in.

Heerenveen op weg naar de derde plaats
Heerenveen is op weg naar de derde plaats. Sneek tussen Heerenveen en Grou is verslagen.

Een boei later sloeg het noodlot toe voor Drachten, Grou en de Halve Maen. Er was weinig ruimte voor meerdere skûtsjes om de boei te ronden en helemaal als daar ook nog een oploef beweging bij kwam. Daardoor werd de Halve Maen boven de boei gedrukt door Drachten en Grou.
Gevolg protesten en Mink voer door zonder de boei te ronden. Dat had hij echter wel moeten doen. Bij de finish kreeg hij van wedstrijdleider Karst J. Doevendans te horen dat er protest tegen hem was wegens het niet varen van de juiste baan.

Ondertussen werd er driftig gerekend? Als Sneek nog terug kon komen tot… Dat tellen gaf weinig. Heerenveen rukte op en wist zelfs de tweede plaats van Lemmer af te snoepen. Sneek kwam nog wel terug tot de 6de plaats maar dat was uiteraard niet voldoende om de titel te prolongeren. Bovendien werd een boei geraakt en moest die nogmaals gerond worden.

Spannend was ook het gevecht tussen de kandidaten voor de plaats drie. Bolsward, Grou en Joure waren de kandidaten. Bolsward viel af want men kwam niet verder dan een 10de plek. Joure kwam dankzij de eerste plaat op een gemiddelde van 6,1 punt voor de wedstrijd in Terherne en daardoor op een totaal van een punt achter Grou en die passeerde Bolsward in het klassement.

Achterin het veld wisselden Leeuwarden, Earnewâld, Langweer en Huizum regelmatig van plaats. De Súdwesthoek ontworstelde zich aan die laatste vier en leverde zo nu en dan slag met Woudsend (afgezakt van een tweede naar een 8ste plaats) en zowaar Sneek, die in zijn weg terug uiteindelijk niet te stuiten was.

De wedstrijd werd dus in de protestkamer afgesloten. Na rijp beraad besloot de jury Drachten uit te sluiten omdat die geen ruimte gaf bij de boei aan Grou en de Halve Maen. Jitze Mink (Halve Maen) werd vervolgens met 14 punten opgezadeld omdat hij niet de correcte baan had gevaren. Dit dus naar aanleiding van een protest van de wedstrijdleiding. In de protestsituatie rond de loefpartij kreeg Joure gelijk en werd Bolsward uitgesloten.

’s Avonds waren er in de tent op het starteiland nog de nodige plichtplegingen. Commissaris van de Koningin John  Jorritsma reikte de provinciale prijs uit aan Pieter Brouwer en de stimuleringsbijdrage aan de stichting “Foar de Neiteam”, die door de heren Rademakers en Bosma in ontvangst werd genomen.

Sippy Tigchelaar kreeg de provinciale waarderingsmedaille voor het vele werk en de aandacht die Omrop Fryslân aan het evenement besteedt.De schippers achter de wimpel
De schippers achter de kampioenswimpel.

De beste drie in de krans. Van links naar rechts: Douwe Visser (Sneek), kampioen Pieter Brouwer (Heerenveen) en Douwe Vissser (Grou).

En daarmee kwam een eind aan eenweer uniek skûtsjeseizoen.

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending