Skûtsjesilen Stavoren afgelast

Stavoren – Vanwege het slechte weer is het skûtsjesilen in Stavoren afgelast. Dat gebeurde om half twaalf na het overleg tussen plaatselijke commissie, vuilweercommissie en schippers. Tijdens de routebespreking werd al duidelijk dat het doorgaan aan een zijden draadje hing. Wedstrijdleider Piet Blauw was kort door de bocht: “wij praatte der aanst fierder oer”. Daarmee doelde hij op het overleg in een aparte ruimte van de Kaap, het “stadhuis” van Stavoren.

Het grote probleem bij Stavoren was niet alleen de wind, want die zou volgens de voorspellingen in de loop van de middag wat kunnen afnemen. Nee, de golven die op de IJsselmeerdijk beukten, waren de boosdoeners. “Wy soene folreefd wol sile kinne, mar wy krije it skip net troch de wyn troch die baren”, legde Anne Tjerkstra het probleem uit.

Daarnaast was gemeld dat er buien zouden komen, mogelijk met onweer. Aan die buien konden windstoten vooraf gaan van zo’n 9 Beaufort (80 km/uur). Dergelijke windstoten konden ook na de buien over het water vegen. En berg je dan maar. Dan is het niet wedstrijdzeilen, maar zeilen om je vege lijf te redden.

Het overleg met de schippers. Van hen een aantal op de foto. Van links naar rechts: Jitze Mink, Ale Zwerver, Auke de Groot, Anne Tjerkstra, Ype van der Meulen, Pieter Meeter, Jappie Meeter en Douwe Visser. Middenachter met de papieren in zijn hand Leo Visser van de Minwaerried.

Vervolgens besloten de schippers samen met de minwaarried en de plaatselijke commissie om niet te zeilen. Donderdag maar inhalen, was de unanieme conclusie. En dat donderdag betekent starten voor een extra wedstrijd om half elf in de Baai van Lemmer.

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending