Woudsend afgelast

Opnieuw geen wedstrijd bij Woudsend

Woudsend 21 juli 2008 – Het is of de duivel er mee speelt, maar opnieuw was er, net als vorig jaar, geen wedstrijd op de Hegermer Mar bij Woudsend. Of zou het engeltje op de schouder van Ype van der Meulen daarvoor gezorgd hebben? Immers, in 2006 won hij de wedstrijd voor eigen publiek en dus is hij nog regerend koning van de Yndyk.

Alle gekheid op een stokje, het is natuurlijk bijzonder sneu van de plaatselijke commissie en al die mensen die voor de wedstrijd actief zijn. Maar ook vanmiddag zat het er niet in. Om half drie, toen de wedstrijd afgelast werd, floot de wind nog door het want van de schepen in de jachthaven en hingen de uiers nog scheef onder de koeien. Het mocht dan een prachtig gezicht zijn die wolkenpartijen afgewisseld door de diepblauwe lucht, maar daar hebben de schippers en bemanningsleden geen boodschap aan.

Voor het eerst was ’s morgens besloten om de start uit te stellen naar twintig over drie. Die mogelijkheid biedt het reglement nu. Vroeger moest voor drie uur een beslissing genomen worden. Om 14.00 uur werd de schippers per marifoon gemeld dat er om half drie nader nieuws zou volgen en dat bericht was dus uiteindelijk teleurstellend.

Wordt deze wedstrijd ingehaald? Vooralsnog niet. Stavoren kan donderdagmorgen worden gezeild in de Baai van Lemmer, verder is er geen mogelijkheid meer. En laten we wel zijn: vele jaren beperkte het aantal afgelastingen zich tot één of twee en dat was nooit een probleem. En gezien de verwachtingen lijkt het de komende dagen goed te komen: zon, wind en hogere temperaturen.

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending