Heerenveen wint bij labberende wind Earnewâld

Earnewâld 21 juli – Positief aan de wedstrijd was dat er eindelijk weer eens gezeild kon worden in de Ulekrite, het smalle slootje tussen de Sânmar en het Sigersdjip bij Hotel Princenhof. Negatief aan de wedstrijd was dat de wind soms helemaal wegviel of een schifting van 90 graden vertoonde.

Het eerste was een opsteker voor de organisatie, het tweede deed achteraf gezien minder afbreuk aan de wedstrijd dan het eerst dreigde. Want de verwachte verschillen aan de finish waren minder groot dan waar het naar uitzag.

Bij de routebespreking had Ellen Wester gemeld dat er een nieuwe plaats was voor de prijsuitreiking: een tent midden in het dorp en de organisatie was in handen van de Earnewâldster horeca. “Mannen kom allegearre”, riep ze de schippers op. “De minsken wolle jimme stoere koppen fan tichtebij sjen. Ik ha se al sa faak sjoen, ik fyn it wol bêst.”

Na strenge woorden over hoe te starten was het wachten op weerman Piet Paulusma die met vertraging arriveerde. Hij kon melden dat de wind een walstempo zou vertonen: windkracht 1, 2, 3 Beaufort. De windrichting zou zuidoost zijn.

start earnewâld

Het betekende een sleepstart de Sânmar op. Zo werd voorkomen dat de laatste schepen teveel tekort gedaan werd. Direct na het signaal van de sleper Rixt gingen de zeilen omhoog en zakte de wind wat in.

Duidelijk werd dat Gerhard Pietersma op eigen water hoge ogen wilde gooien. Hij pakte de kop, gevolgd door een snel naar voren gezeilde Pieter Brouwer en Douwe Visser van Sneek. Maar daarachter lag Dirk Jan Reijenga op de loer en dat hij dit jaar snode plannen heeft, bewees hij later in de wedstrijd door Sneek te passeren.

In feite was er weinig mogelijk. Het lange kruisrak van de Folkertsleat leek er even te komen, maar toen draaide de wind weer 90 graden terug en was dit deel weer bezeild. Alleen op de Sânmar kon gelaveerd worden en dat ook niet alle keren, want, juist die winddraaiingen.

ulekrite

Na twee passages van de Ulekrite werd besloten om de finish in het Sigersdjip plaats te laten vinden. Toen was er nog even spanning omdat de verschillen soms zo klein waren dat iemand die een eind moest varen het verloor van iemand die bij een hoger nummer eindigde. Daardoor kwam Douwe Visser van Grou voor zijn naamgenoot van de Sneker Pan. En mede daardoor eindigde Auke de Groot als zevende.

Klik hieronder voor de GPTV uitzending