Lemmer: twee keer niet varen

Lemmer 30 juli 2009 – Om twee uur donderdagmiddag viel het besluit: er zou op deze donderdag niet meer gezeild worden in de Baai van Lemmer. De weersomstandigheden en met name de windsnelheid was zodanig dat varen eigenlijk onverantwoord was.

dijk lemmer

Leek het er ’s morgens op dat er ’s middags nog wel mogelijkheden waren, die verwachtingen werden rond twaalf uur wel de grond in geboord. Vanaf de Afsluitdijk werd nog steeds een kleine 7 gemeld. De weerhut op het Lemster strand mat een dikke 6, kleine 7.

Dat gevoegd bij het feit dat in eerste instantie de golven onbelemmerd de Baai van Lemmer binnen konden komen (later ruimde de wind van zuidwest naar west), maakte varen eigenlijk onmogelijk. Boten die naar buiten gingen, kwamen al snel terug in de veilige haven.

startschip

Opvallend was dat het tweede besluit door de organiserende commissie Lemmer werd genomen en het eerste door de Minwaerried, oftewel de Vuil- of Slechtweercommissie. Tijdens de vroege routebespreking, half negen in de failliete Wildeman, gaf Piet Paulusma een overzicht van de stand van zaken.
Vervolgens begaven de schippers, die allemaal in persoon moesten verschijnen, zich naar een zaaltje om met de commissie en de Minwaarried te overleggen. Blijkbaar kwam men daar niet “út ‘e ried”, want na zo’n tien minuten ging het SKS-bestuur in een andere ruimte met Minwaerried en Piet Paulusma in conclaaf. En dat leidde tot de eerste afgelasting.

routebespreking
Bij de media gingen er nadat Jaap Frankema het besluit had toegelicht, stemmen op of een tweede wedstrijd op het Sneekermeer niet tot de mogelijkheden behoorde. SKS-voorzitter Bouwe Westerdijk zei daarover voor de microfoon van Omrop Fryslân dat een en ander qua logistiek voor grote problemen zou zorgen. Bovendien kon dat alleen bij een zorgvuldige besluitvorming. En daarvoor was te weinig tijd.

De serie 2009 zal dus eindigen na negen wedstrijden. Dat is in het verleden veel vaker gebeurd. Dus geen unicum. Pas vorig jaar werd het verschijnsel inhaalwedstrijd geïntroduceerd.

Klik hieronder voor de GPTV uitzending