Niet zeilen, dan touwtrekken

Stavoren 25 juli – Om te zeilen, daar kwamen de skûtsjesilers voor naar Stavoren en als het dan “ontaardt” in verplicht aan wal blijven, dan balen ze. Het was dan ook maar goed dat de commissie in Stavoren op het lumineuze idee kwam om een “Touwtrekkampioenschap SKS 2009” te organiseren. Maar daarover straks meer.

Rond elf uur zat bovenzaal van de Kaap vol, tjokvol. Verstolen blikken werden geworpen in de richting van Piet Paulusma die met Pieter Brouwer van de Commissie 2000 zat te praten. En een paar t-shirts met een viltstift tekende. Wat zou het weer worden?

Stavoren

Toen Piet Blaauw de vergadering opende, werd er nog niet veel duidelijk. Met zijn sonore stem liet hij weten dat hij toch graag zou zien dat er gezeild werd. Immers, twee jaar eerder was de wedstrijd in de start afgebroken toen twee skûtsjes met materiaalpech naar de haven terugkeerden en één schipper liet weten het niet verantwoord te vinden om te zeilen en aankondigde ook het bijltje er bij neer te leggen.

Vorig jaar kwam men niet eens de haven uit. Toen woei het net zo hard als nu. En stond er net zo’n deining als nu. En dat is het probleem. Niet de wind, maar de golven. “Dan giet de boel oan stront”, legde een oud-schipper uit. “Sile kin miskien wol, mar hurdsile net.”

Ze gingen met zijn allen in het zweetkamertje: de schippers, de commissie Stavoren en het SKS-bestuur met de adviseurs. Ype van der Meulen zou laten vertellen dat het besluit snel genomen was. Niet varen. “Mar we ha noch wol in skoft mei syn  allen ferwurkje moatten dat wy wer net sile koenen.”

Maar wat toen gedaan. Maar weer wat bij de vrouwen aan boord zitten en thee drinken of iets sportiefs doen. “We gaan touwtrekken. De skûtsjes tegen elkaar.” Er werd een professionele touwtrekker uit it Heidenskip met touw opgetrommeld en om twee uur verzamelde iedereen zich bij de oude Haven.

Na het Fries Folksliet “gie ito an”. In de eerste ronde kwamen alle skûtsjes in actie waarbij de verliezers naar de verliezersronde werden verwezen en de winnaars zeker waren van de finalepoule. Ieder skûtsje een wedstrijd tegen elk ander te laten trekken zou uiteindelijk 7 uren vergen en dat vond de organisatie te lang.touwtrekken stavoren

De deelnemers aan de verliezerspoule streden in een halve competitie om een plaatsje bij de winnaars. Want doordat Joure niet aanwezig was, was er nog een plaatsje vrij. Heerenveen en Grou voerden de beslissende strijd en Grou kon door.

Daarna ging het vlot naar de finale en de kleine finale. In de laatste won Bolsward van Lemmer. De grote finale was tussen Grou en Leeuwarden. Jappie Meeter en zijn mannen had in de eerste ronde Grou naar de verliezerspoule verwezen.

Het leek erop dat Leeuwarden weer oppermachtig was. De eerste heat werd gewonnen. Ondertussen had de wedstrijdleiding besloten er een extra spannende strijd van te maken dus de mannen moesten weer in actie. Het was Grou dat won. 1-1. De klapper was de derde ronde waarin Grou gemakkelijk de Liwwarders naar de tweede plaats verwezen. Maar zei Douwe Visser, hier aan het touw in actie: we hadden er liever om gezeild.

douwe visser grou

Overigens de afgelaste wedstrijd wordt wel ingehaald. Donderdagmorgen bij Lemmer.

Klik hieronder voor de GPTV uitzending