Heerenveen wint tweede wedstrijd op woelig IJsselmeer

“Fantastysk! Wy ha krekt op it goede momint de perfekte keus makke.” Schipper Pieter Brouwer was dik tevreden met deze overwinning. Heerenveen en Sneek hadden bij de eerste start een prachtige uitgangspositie. Ook bij de derde start was Heerenveen goed weg. Het besluit om een reef in het zeil te zetten en met een ongereefde fok te zeilen pakte in de eerste route heel goed uit. In de tweede route werkte het juist tegen. Dus nam de schipper het besluit: geen reven in zeil en fok. Zo zeilde de Gerben van Manen frank en vrij als eerste op de finish af.

Heerenveen wint tweede wedstrijd

Stavoren stond zaterdagmorgen bol van spanning. Maar liefst drie jaar achter elkaar moest de wedstrijd vanwege harde wind worden afgelast. De voorspelling van Piet Paulusma van een windkracht 5 baarde skûtsjeliefhebbers zorgen. Op ieders lippen lag maar een vraag: giet it troch? Een bezoeker tuurde over het IJsselmeer en riep opgelucht ‘de kop giet der ôf’. Tegen 2 uur stroomde de dijk vol, ondanks de regen en de grauwe grijze lucht.

Ondanks regen en grauwe grijze lucht stroomde de dijk vol

en toeschouwers kregen te maken met een nieuw fenomeen: ‘de route met een gate’ of zoals de commissie Stavoren het noemde de ‘op en del route’. Voor de dijk lagen twee boeien. De schippers konden kiezen: of over stuurboord of over bakboord. Vervolgens moesten ze naar de grote en kleine boei zeilen verderop op het woelige IJsselmeer. Het was misschien voor het publiek wat minder overzichtelijk, maar spannend bleef het wel. En het zorgde voor de nodige verschuivingen in de vloot. Zo ging Joure in de tweede route als eerste om de boei met een mooie uitgangspositie voor weer een overwinning. Met een prachtige slag nam Heerenveen de kop weer over.

Heerenveen nam de kop weer over van Joure

De schippers bleken na de rustdag zo gretig dat ze twee keer massaal vals startten. De derde start leek het weer mis te gaan maar toen alleen Langweer te vroeg over de startlijn ging, kon de wedstrijd losbranden. Het lukte schipper Ulbe Brandsma wel om nog een plekje op te schuiven, ten koste van Eildert Meeter van Huizum.

De Súdwesthoek kon op het eigen wedstrijdwater een vierde plaats niet consolideren

Er waren nogal wat wisselingen in de vloot. Heerenveen en Joure gingen constant voorop, maar daarachter schoof Grou op van plek zeven naar drie en Sneek van acht naar vier. Leeuwarden zakte van drie naar zes. Ook de Súdwesthoek kon op het eigen wedstrijdwater een vierde plaats niet consolideren en zakte het naar een negende plaats.

Het publiek trotseerde de regen en zag nogal wat wisselingen in de vloot

In de laatste route vochten Grou en Sneek een uitermate spannende strijd uit. Op weg naar de finish stuurde Grou de Sneker Pan zover op dat Bolsward bijna kon profiteren. Het slaagde Pieter Meeter niet. Bovendien moesten alle drie en Leeuwarden de strijd nog uitvechten in de protestkamer. Het protest van Leeuwarden en Grou werd door de jury niet ontvankelijk verklaard. Ook Bolsward en Sneek protesteerden tegen elkaar. Bolsward verloor en kreeg veertien punten.

Na afloop van de wedstrijd veel belangstelling voor de skûtsjes in de sluis van Stavoren

Via Track & Trace volgden 7600 virtuele toeschouwers de wedstrijd.

Klik op onderstaande link voor het verslag van GPTV: