Imposante skûtsjestrijd op ruim water bij Terherne

De vuisten gingen omhoog op het achterdek van Earnewâld

,,Super, grandioas”, zegt schipper Gerhard Pietersma vlak na de finish. Op de Snitser Mar bij Terherne won hij woensdag de vierde wedstrijd van de SKS. ,,Wy hawwe it silende wûn. Us skûtsje rint krekt wat heecher as de oaren”, aldus Pietersma.

Earnewâld winnaar bij Terherne

De strijd was spannend. De beste start was voor Joure, Lemmer en Earnewâld. De Jousters voeren tot in de derde route op kop. Maar Earnewâld zeilde scherper aan de wind en kwam steeds dichterbij. Toen de grootschoot van de Oeral Thus klem kwam te zitten in het blok konden de Jousters de overwinning helemaal vergeten.

Heerenveen (uiterst links) kiest uit de start voor een vrije slag over stuurboord

De weersomstandigheden waren super. Tot vlak voor de wedstrijd waaide het amper. Maar de noordwestenwind trok aan tot ruim 3 beaufort. Op de valreep veranderden schippers nog wat aan het tuig. Auke de Groot van de Sudwesthoek werd de mast nog even ingehesen. De Groot zeilde met de Sudwesthoek een aanvallende wedstrijd en werd vijfde.

In de kruisrakken kozen de schippers tot plezier van het publiek vaak voor het avontuur. Zo wisten Sneek en Drachten door tactisch sterk te zeilen een paar plekken te klimmen. Drachten eindigde als achtste terwijl het even op de laatste plek zeilde nadat Albert Visser moest wijken voor Bolsward en d’Halve Maen.

Lemmer zakte na een tweede positie in de eerste route terug. Johannes Meeter kwam in de problemen vlak voor het ronden van de ton. Hij voer met de zeilen over stuurboord en moest daarom voorrang geven aan de Sudwesthoek, Sneek en Heerenveen.

Imposante skûtsjestrijd op ruim water

Die laatste was wel erg laat bij de startlijn en koos voor een vrije slag over stuurboord. Dat bleek tactisch een goede keus van schipper Pieter Brouwer. Als vierde rondde hij de eerste ton en kwam als derde over de finish.

Earnewâld aan de leiding

Voor Grou en Bolsward eindigde de wedstrijd in de protestkamer. De twee skûtsjes kwamen in elkaars vaarwater toen ze allebei overstag gingen. De jury kende het protest van Bolsward toe op grond van artikel 12.2 van het wedstrijdreglement. De Grousters zouden te dichtbij Bolsward overstag zijn gegaan. Douwe Visser van Grou kon volgens de jury het tegendeel niet bewijzen. Visser overweegt in hoger beroep te gaan.

De eerste wedstrijd op het ruime water was spannend voor het publiek op lokatie en op internet. Ruim 5500 mensen volgden de skûtsjes via track & trace.  Dinsdag waren er meer dan 6000 virtuele toeschouwers. Speciale toeschouwer was de veertienjarige Anneke uit Joure. Via de stichting Doe een Wens was zij te gast bij de SKS. Anneke had een fantastische middag en nam een kijkje aan boord van Lemmer en Joure.

Anneke had een fantastische middag aan boord van het Lemster skûtsje