Auke de Groot wint slag op de Hegemer Mar

Verrassende winnaar, verrassende verliezers en allesbepalende windschiftingen. Woudsend leek het thuisvoordeel op eigen water goed uit te kunnen spelen. Totdat de wind tijdens een donkere wolk flink begon te draaien. “We hadden geluk dat wij een goede vlaag kregen en Woudsend niet,” was het antwoord van de winnende schipper van de Súdwesthoek uit Stavoren.

Winst voor Auke de Groot op de Hegemer Mar

De inhaalwedstrijd op het Hegemer Mar bij Woudsend kende een vrije start waarbij Stavoren, Woudsend, Huizum en Joure voor de hoge kant kozen. Met een bakboordslag zeilden zij naar onder richting de wal. Berend Mink ging met z’n skûtsje d’Halve Maen al heel snel overslag en moest via een stuurboordslag achter alle skûtsjes langs. Tot dan was nog niet duidelijk wat de beste slag zou zijn.

Drachten startte onderin met Heerenveen en Leeuwarden

Douwe Visser kon z’n Sneker Pan met een kleine opschieter, omhoog tegen de wind, als eerste om de bovenste boei sturen. Terwijl andere skûtsjes nog even een extra slagje moesten maken. Lemmer nam gelijk flink wat risico door vlak voor de boei in een gaatje bij Bolsward te duiken, maar het liep allemaal goed af. Het gaf in elk geval wel aan dat de schippers strijdlustig van start waren gegaan.

In het eerste voordewindse rak ontstond gelijk ook al een loefduel tussen de broers Douwe en Albert Visser (Sneek en Drachten) waar Grou, Earnewâld van profiteerden. Joure rondde als voorlaatste de bovenste boei en voor de wind ging een bemanningslid de mast in om de rakbanden wat losser te zetten. Hierna stoomde zij zelfs op naar een zesde plek en de Jousters finishten als uiteindelijk zevende.

Woudsend lange tijd koploper op eigen water

Bijna alle skûtsjes kwamen op één lijn op de eerste onderste boei voor de wal af. Dan gaat het er maar net om wie binnenst ligt en wie voorrang bij de boei heeft. Het was Woudsend dat van buitenaf als eerste de boei kon ronden. Gevolgd door Stavoren en Sneek. Vooral bij de boeien en in de kruisrakken werd deze wedstrijd weer heel wat gevraagd van de stuurmanskunsten van de schippers.

Aanvaring tussen Joure en Bolsward leverde geen protest op

Woudsend leek in het eerste kruisrak van de tweede route iets uit te lopen op de Súdwesthoek, maar bij de bovenste boei zaten de skûtsjes al weer vlak achter elkaar. Wel veel wisselingen in de middenmoot en het achterveld. Zo zakte kampioenskandidaat Grou vijf plekken doordat het met een stuurboordslag achter alle skûtsjes die over bakboord lagen langs moest.

Bolsward stoomde op vanuit het achterveld

Maar de grootste wisselingen in het veld werden veroorzaakt door windschiftingen op het moment dat een donkere lucht over het Hegemer Mar trok. Aan het begin van de derde route kreeg koploper Woudsend de wind helemaal verkeerd en duikelde naar een negende positie. Heerenveen anticipeerde snel hierop en wist de schade enigszins beperkt te houden. Pieter Brouwer viel van een derde plaats terug naar zes. En ook de Sneker Pan kreeg de wind helemaal niet goed en rondde als voorlaatste de bovenste boei.

De dagwinst werd binnengehaald door schipper Auke de Groot en hij kon z’n geluk niet op met z’n eerste overwinning bij de SKS. “We zaten er steeds al heel mooi bij, maar dit is natuurlijk fantastisch,” vertelde hij aan Omrop Fryslân verslaggeefster Sippy Tigchelaar. Ook Drachten en Bolsward deden met een tweede en derde plaats goede zaken voor het klassement. Klassementsleiders Douwe Visser van Grou en Sneek finishten teleurstellend als negende en tiende.

Albert Visser (Drachten) deed goede zaken voor het klassement

Leeuwarden en d’Halve Maen hadden een protest tegen elkaar aangaande binnenst bij de boei. Dit werd gewonnen door Leeuwarden. Daarnaast was er een protest van d’Halve Maen tegen Leeuwarden vanwege een aanvaring. Dit werd gewonnen door d’Halve Maen. Gevolg: allebei 14 punten.

Naast de vele toeschouwers op de wal bij Indyk konden ook de skûtsjesliefhebbers vanachter de computer via Track & Trace dit keer zonder problemen de skûtsjes volgen. Het bereik was optimaal dankzij de intensieve aandacht van KPN.