Sneker Pan onbetwist winnaar op IJsselmeer

Drie keer gestart, twee volledige routes gezeild, met als resultaat één skûtsje dat de wedstrijd domineerde. Douwe Visser deed met de overwinning op het IJsselmeer bij Stavoren goede zaken voor het algemeen klassement. “Het leek misschien makkelijk zeilen voor ons, maar dat was het beslist niet,” concludeerde de Sneker Pan schipper na afloop.

Sneker Pan onbetwist winnaar

Voorafgaand aan de wedstrijd werd bekend dat Súdwesthoek in hoger beroep is gegaan tegen de uitspraak van het verloren protest bij Langweer. Dit hoger beroep wordt maandag behandeld door de Zeilraad. Vanzelfsprekend hoopt Auke de Groot op die manier wat plaatsjes te klimmen in het klassement. Want na de dagwinst bij Woudsend bleek ook op eigen water dat de Súdwesthoek absoluut geen ééndagsvlieg is.

Vanuit een hoge start meldde het Staverse skûtsje zich direct van voren en maakte het een geweldig lange bakboordslag richting het strand. Sneek zocht na twee massale valse starts de ruimte in het midden van de startlijn en dit bleek een goede zet. Als eerste bereikten de Snekers de bovenste boei en deze koppositie gaven zij niet meer uit handen.

Het publiek kon de wedstrijd vanaf de dijk prachtig zien

De wedstrijdcommissie had een mooie zandloperbaan uitgezet en het publiek kon vanaf de dijk prachtig zien hoe de skûtsjes elkaar strijd leverden. Vooral de kruisrakken richting de bovenste boeien waren mooi om te volgen. Welke slag pakt het beste uit en waar moet je helemaal niet zitten? Vragen waar de schippers gaandeweg de wedstrijd vanzelf antwoord op kregen. Al snel bleek bij zuidoostenwind de bakboordslag langs het strand goed uit te pakken. Geweldig natuurlijk voor al die duizenden skûtsjeliefhebbers om hun favorieten zo dicht langs te zien komen.

Aan boord van de Gerben van Manen (H) is men tevreden met de 2e plaats

De strijd voorin leek snel beslist. Sneek liep royaal uit op Heerenveen en Súdwesthoek deed er alles aan om de derde plek te behouden. Daarachter zeilde Woudsend, na het echec op thuiswater, een prima wedstrijd. Ook Drachten en Earnewâld weer mooi voor in de strijd. Af en toe was het stuivertje wisselen tussen deze twee en pas bij de laatste bovenste boei werden zij voorbij gezeild door Joure.

Woudsend, Drachten en Earnewâld mooi voor in de strijd

Joure kwam echter een route eerder bij dezelfde boei in een protestsituatie met Lemmer. Dirk Jan Reijenga nam alle risico door met z’n skûtsje Oeral Thús vlak voor Lemmer de boei te ronden. Daarbij ontstond een bakboord-/stuurboordsituatie die Johannes Meeter beloonde met een rode protestvlag en deze hing ook na de finish nog in het want. De jury beoordeelde dit protest in het voordeel van Lemmer en dat betekende 14 punten voor het sterk zeilende Joure.

Woudsend zeilde een prima wedstrijd bij Stavoren

Een andere verliezer was vandaag opnieuw Grou, dat als tiende finishte. Dankzij het verloren protest van Joure schuiven de Grousters nog wel op naar een negende plaats, maar ze duikelen van een tweede naar een vijfde plaats in het klassement. Na een welverdiende rustdag gaan de skûtsjes maandag opnieuw van start op de Hegemer Mar. We wachten met spanning af hoe daar de revanche van Ype van der Meulen eruit zal gaan zien. Dit is allemaal live te volgen vanaf de Indijk bij Woudsend of via de Track & Trace link op deze website.