Wedstrijd Earnewâld overtreft verwachtingen

Is er wel voldoende wind? Blijft de wind lang genoeg? Allemaal vragen voorafgaand aan de wedstrijd bij Earnewâld. Gelukkig kon er een mooie wedstrijd gezeild worden en kreeg het publiek op het terras bij Hotel Princenhof een prachtig schouwspel te zien. Met uiteindelijk Joure als terechte winnaar.

Joure fier aan kop bij Earnewâld

Naast het Jouster skûtsje waren vandaag de toeschouwers de grote winnaar. De sleepstart, die nodig was omdat de skûtsjes geen walstart vanuit de Lange Sleatten konden maken, was prachtig om te zien. Alle veertien skûtsjes in één lang lint achter elkaar richting de Sânemar. En ook de duels waarbij de verschillen werden gemaakt, werden op Syds djip voor het oog van het publiek uitgestreden.

Veel publiek op het terras van Hotel Princenhof

Een toeter klonk als startsein om de skûtsjes los te maken en om zo snel mogelijk het zeil en de fok te hijsen. Net als gisteren bij De Veenhoop waren Earnewâld en Heerenveen degene die het snelst alles op orde hadden. Toch veranderde bij de start zelf weinig in de volgorde. De Folkertssleat werd aan de wind bezeild en bij de bovenste boei werden de eerste kleine verschuivingen zichtbaar.

Nadat de Folkertssleat werd teruggezeild, gingen de skûtsjes via de Ulekrite op weg naar Syds djip waar ze voor de wind weer richting de Sânemar zeilden. In dit deel probeerde Leeuwarden, op dat moment tweede in de strijd, een aanval te doen op de koppositie van Sneek. Douwe Visser pareerde deze aanval en schipper Dirk Jan Reijenga van het Jouster skûtsje profiteerde hiervan. Joure kwam als eerste de Sânemar op om vervolgens gebruik te maken van het ruime water. In één slag werd de Folkertssleat aangezeild en het gaatje met de Sneker Pan was geslagen.

Weinig ruimte op het nauwe water bij Earnewâld

Een gaatje dat gedurende de wedstrijd niet meer goed gemaakt kon worden. Maar op zijn beurt wist Sneek de achtervolgende skûtsjes van zich af te houden en samen met Joure liepen zij steeds meer uit op de middenmoot. De middenmoot en achterhoede schoven op Syds djip volledig in elkaar en hier profiteerde Albert Visser van Drachten van. Maar dit voordeel werd op het Sânemar ook zo maar weer teniet gedaan, doordat Heerenveen en d’Halve Maen hoger aan de wind veel sneller voeren.

Vreugde aan boord bij de Jousters

De wedstrijdcommissie beschikte de hele middag over een perfecte timing en finishte iets eerder dan verwacht. Joure pakte de dagwinst en Sneek finishte als tweede. De finish op nummer leverde uiteindelijk nog de nodige wisselingen in het veld op. Zo kwamen Leeuwarden, Earnewâld en Bolsward samen op de finish af en zij streden om de derde plaats. Bolsward moest naar nummer 9 en pakte daarmee die derde plek. Earnewâld finishte op eigen water als vierde bij nummer 7 en Leeuwarden, dat als tweede gestart was, werd vijfde. Lemmer verliet vroegtijdig de wedstrijd vanwege een protest van Langweer.

Schipper Eildert Meeter (Huizum) tevreden met de 7e plaats