Dubbelslag voor De Sneker Pan

Onweersbuien kwamen vervaarlijk dicht in de buurt van Stavoren en dat deed de wedstrijdleiding besluiten om de wedstrijd af te korten. Douwe Jzn. Visser en zijn bemanning van De Sneker Pan sloegen vandaag een dubbelslag op het IJsselmeer. Naast de overtuigende dagwinst grepen zij tevens de koppositie in het klassement. Grou eindigde op de 2e plaats voor Pieter Brouwer (Heerenveen) die als 3e eindigde.

Start op het IJsselmeer bij Stavoren

De rood/geel gestreepte vlag aan boord van het startschip gold als advies om een zwemvest te dragen. Daarmee werd het onstabiele weertype, dat door weerman Piet Paulusma was voorspeld, onderstreept. ‘Het spant erom of de buien met onweer en windstoten Stavoren zullen aandoen,’ sprak hij een half uur voor de wedstrijd. Reden voor de wedstrijdleiding om lang te wachten met het uitzetten van de startlijn. ‘Een goede keuze,’ oordeelde de winnaar na afloop, ‘want er lag een mooie lange startlijn in.’

Bij de start ging Sneek er al meteen goed vandoor. ‘We kregen een mooi windje. Daar hadden we wat geluk mee.’ In een lange bakboordslag zeilde de helft van de vloot richting de duizenden toeschouwers op de IJsselmeerdijk. De andere helft volgde Woudsend in een stuurboordslag het IJsselmeer op. De vraag was natuurlijk welke slag het meest gunstig bleek voor het ronden van de bovenste ton. Sneek kwam als eerste om de boei gevolgd door Albert Visser (Drachten), die met een ‘opschietertje’ nog net de 2e plaats pakte.

D’Halve Maen en Lemmer volgden vlak daarachter. Klassementsleider Bolsward kwam over stuurboord helemaal niet goed uit en verloor alle snelheid in de draai waardoor Leeuwarden en Earnewâld hem nog voorbij wisten te gaan. Het Huzumer skûtsje verloor opnieuw aansluiting met de rest van het wedstrijdveld doordat het de boei niet wist te halen. Een extra rondje betekende wederom een fikse achterstand.

De skûtsjes voor de wind naar de onderste ton

Voorin het veld leek De Sneker Pan ervandoor te gaan. Echter door de onberekenbare wind was geen enkel skûtsje echt zeker van zijn plaats. Na ruim een half uur zeilen kwam er een dikke bui over het wedstrijdwater en die bracht de nodige wind met zich mee. Na het ronden van de tweede boventon profiteerde Pieter Brouwer van Heerenveen optimaal van een windschifting en zo kwam de Gerben van Manen van de 6e op de 2e plaats terecht.

Tijdens de tweede route ontstond er een protestsituatie tussen d’Halve Maen en Lemmer, waarop Berend Mink de rode vlag in het want liet hangen. Johannes Meeter (Lemmer) reageerde met de groene vlag en dat betekende dat hij het protest accepteerde. Hij gaf zijn fout toe en nam zijn verlies van 3 extra, niet aftrekbare, punten. De voorspelde onweersbuien bleken de skûtsjes te sparen en verdwenen richting Laaksum. Na een moeizame start leek het Jouster skûtsje de draad weer wat op te pakken, maar Dirk Jan Reijenga nam bij het ronden van de boeien geen onnodig risico. Toch klom het uiteindelijk van de 14e naar de 11e plaats.

Na dik een uur zeilen besloot de wedstrijdcommissie de wedstrijd vanwege de onweersdreiging af te korten. ‘We hebben enorm veel geluk gehad vandaag. Om alle risico eruit te halen, hebben we de finish erin gelegd,’ liet wedstrijdleider Piet Blaauw weten. Douwe Jzn. Visser (Sneek) pakte zijn tweede overwinning op rij en de koppositie in het Klassement. Grou wist in de laatste route Heerenveen te verschalken en bleef hen op de finish nog net voor. Morgen hebben de skûtsjes opnieuw een rustdag om vervolgens maandag met frisse moed de tweede week in te gaan.

Maandagochtend zal de Zeilraad zich eerst beraden over het Hoger Beroep dat Heerenveen heeft ingediend naar aanleiding van het protest van Sneek tijdens de wedstrijd bij Terherne.