‘Skûtsjetijdrit’ bij De Veenhoop

Zon op het gezicht, wind in de zeilen en stopwatch bij de hand. Dat waren de ingrediënten van een ongewone wedstrijd bij De Veenhoop. Een soort skûtsjetijdrit op de Wide Ie. Prachtig om te zien met welke stuurmanskunsten de schippers hun skûtsjes soms vlak langs de toeschouwers in hun bootjes manoeuvreerden. Maar ook lastig om te volgen wie zich op welke positie bevond. Earnewâld, dat de hele middag op kop had gezeild, bleek uiteindelijk ook de winnaar van deze tweede wedstrijd om het SKS kampioenschap 2012.

Earnewâld mocht als eerste van start

Gert Jan Mulder op de uitkijk bij Súdwesthoek (Stavoren)

Hoopvolle berichten van Piet Paulusma vanochtend tijdens de routebespreking in Hotel Restaurant Ie-Sicht. ‘Windkracht 4 tot 5 uit het westen tot zuidwesten en bovendien voor de komende week prima zeilweer.’ Toch zorgde deze voorspelling voor de nodige discussie tussen schippers en wedstrijdleiding. Na druk overleg werd besloten om de skûtsjes één minuut na elkaar te laten starten. Wedstrijdleider Albert de Vries liet voor de radio van Omrop Fryslân weten dat de veiligheid een grote rol had gespeeld bij deze beslissing. Er stond onderin teveel wind en daardoor zouden er bij de gijpboei bij het Stobbegat te gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

De skûtsjes lagen voor wal in het Grytmansrak en werden vanaf tien over twee één minuut na elkaar weggeschoten. De daadwerkelijke starttijd werd pas opgemeten op het moment dat een skûtsje de startlijn voor Ie-Sicht passeerde. Schipper Gerhard Pietersma (Earnewâld) en zijn bemanning gingen met startnummer 1 als eerste van start. Het eerste deel vanuit het Grytmansrak moesten de skûtsjes ervoor zorgen dat het zeil en de fok goed stonden, zodat het voordewindse rak met volle wind in de zeilen gestart kon worden.

Heerenveen ging als laatste van start; Leeuwarden al in het kruisrak

Peiler Dinie Visser (Sneek) trapt het zwaard naar beneden

Hoewel de skûtsjes om de minuut werden weggeschoten betekende dit niet dat zij ook om de minuut de startlijn passeerden en dat maakte het eigenlijk nog lastiger om de wedstrijd te volgen. De vele toeschouwers langs de kant zagen desalniettemin mooie duels tussen de skûtsjes. Ook het laveren van de koplopers tussen de achteropkomende schepen die voordewind aankwamen, leverde spectaculaire situaties op.

Grou moet na Sneek ook voor Earnewâld wijken; Woudsend profiteert

Grou, winnaar van de eerste wedstrijd, verspeelde zijn positie aan neef Douwe Visser van Sneek en ook Ype van der Meulen van Woudsend wist van de bakboord-stuurboord situatie tussen de twee neven te profiteren. De Grousters moesten zelfs nog wijken voor Earnewâld dat met zeil over bakboord voordewind aankwam. Heerenveen maakte achterin een opmars van startnummer 14 naar uiteindelijk de 11e plaats. Morgen mogen de Heerenveensters in Earnewâld als eerste van start.

Aan boord bij Earnewâld wordt alles op alles gezet om zo snel mogelijk te gaan

Na afloop van de wedstrijd waren er complimenten voor de wedstrijdcommissie vanwege de keuze voor deze manier van zeilen. ‘Het was misschien wel een onoverzichtelijke wedstrijd voor het publiek, maar ik ben ervan overtuigd dat het anders een drama was geworden,’ aldus Ype van der Meulen (Woudsend). Ook winnaar Gerhard Pietersma, die met de vlag in top naar Earnewâld mag varen, oordeelde dat de wedstrijd vandaag niet anders dan op tijd verzeild had kunnen worden. ‘Voor ons was het spannend tot het laatste moment. We hebben aan boord alles op alles gezet om zo snel mogelijk te gaan. In het begin ging het niet zo goed, maar het tweede deel hebben we veel goedgemaakt,’ klonk de dagwinnaar tevreden.

Klik hier voor de uitslag als PDF-bestand.