Spannende strijd bij Earnewâld

Een walstart, weinig wind en een wijd uit elkaar getrokken wedstrijdveld tijdens de wedstrijd bij Earnewâld. Een spannende wedstrijd. Met name in de Folkertsleat werden de stuurmanskunsten van de schippers weer danig op de proef gesteld. Heerenveen en Bolsward wisselden regelmatig van koppositie, maar bij het finishen op nummer had Bolsward de beste papieren. Joure eindigde op de tweede plaats nog vlak vóór Heerenveen.

Vreugde bij schipper Pieter Meeter en adviseur Appie Boorsma (Bolsward)

Tijdens de routebespreking hield de wedstrijdcommissie alle opties open, afhankelijk van de wind zouden de skûtsjes van wal starten in de Lange Sleatten of middels een sleep naar de Sânemar gebracht worden. Uiteindelijk bleek de wind gunstig te staan voor een walstart en dus ratelden na het startschot de lieren bij het opdraaien van de zeilen. Heerenveen, liggend op startnummer 1, leek wat problemen te hebben om op gang te komen. Drachten en Lemmer kwamen al snel aangezeild, maar bij het bereiken van de Sânemar ging de Gerben van Manen er toch zomaar ineens vandoor.

De Sânemar was in één keer te bezeilen en zo konden de skûtsjes richting de bovenste boei in de Folkertssleat. Precies zoals schipper Pieter Brouwer (Heerenveen) van tevoren had gewenst kon hij vrij zeilend de Folkertssleat door. De schippers hadden afgesproken om na het rondden van de bovenste boei stuurboordwal aan te houden, om niet teveel tot last te zijn van achteropkomende skûtsjes. Maar daardoor werd de Folkertsleat nog nauwer dan hij eigenlijk al is.

Bakboord-stuurboord situaties zorgden ervoor dat de skûtsjes regelmatig door de wind moesten. Wanneer dit met weinig wind gebeurde, liepen de skûtsjes het risico dat zij stil kwamen te liggen en maar weer moeilijk op gang kwamen. Diverse duels werden op dit nauwe stukje water uitgevochten en daardoor werd het wedstrijdveld steeds meer uit elkaar getrokken.

Op kop had Pieter Meeter (Bolsward) zich inmiddels bij Heerenveen gemeld en samen lieten zij een mooie strijd zien. Maar de Bolswarders hoefden eigenlijk niet zo nodig op kop te zeilen. ‘Zolang we maar op de kont van Heerenveen zouden blijven, dan had ik ‘m op de finish,’ vertelde de Bolswarder schipper na afloop. Daarmee doelde hij op het finishen op nummer. Maar achteromkijkend zagen de Bolswarders het gevaar van een sterk zeilende Dirk Jan Reijenga met het Jouster skûtsje.

Joure, gestart vanaf de 7e positie, was bezig aan een inhaalrace naar voren en naderde de nummers één en twee. Tijdens de laatste route van de wedstrijd moesten de skûtsjes, vanwege een draaiende wind, vanuit de Lange Sleatten ook laverend over de Sânemar. Joure maakte een inschattingsfout en werd voorbij gezeild door Lemmer en Drachten, maar bij het ingaan van de Folkertssleat lagen de Jousters toch al weer op die derde positie.

De spanning in de Folkertssleat leek even weg doordat deze met één lange slag te bezeilen was, maar op weg naar de finish nam de wind weer wat af en was het zoeken naar de vlaagjes. En wanneer een skûtsje zo’n vlaagje te pakken had, stoof het gelijk enkele scheepslengtes naar voren. Alles was dus nog mogelijk.

In de Ulekrite Heerenveen gevolgd door Bolsward, Joure en Drachten

Heerenveen op weg naar de finish; Bolsward vlak daarachter

Bij het ingaan van de Ulekrite, op weg naar de finish op het Sydsdjip, lag Heerenveen op kop gevolgd door Bolsward. Joure, nog altijd in de achtervolging, kreeg Drachten naast zich en zo steeg de spanning met de minuut. De toeschouwers op het terras van hotel Princenhof kregen een spannend slot voorgeschoteld. Bolsward finishte als eerste op z’n nummer en pakte een belangrijke overwinning. ‘Daar ben ik zeer tevreden mee,’ aldus de winnende schipper, ‘100 punten voor mijn bemanning die het vandaag fantastisch gedaan heeft.’

Klik hier voor de uitslag als PDF-bestand.