Sneek wint onbedreigd op De Fluezen

Eindelijk was er weer voldoende wind om te wedstrijdzeilen. Want dat is wat skûtsjesilen is en wat iedereen graag wil. De schippers waren gretig en dat resulteerde in twee algehele valse starts. Maar daarna volgde een fantastische wedstrijd met prachtige kruisrakken, mooie loefduels, boeiende bakboord-stuurboord situaties en spanning tot op de finishlijn. Regerend SKS kampioen Sneek zeilde fier op kop en pakte onbedreigd de dagwinst. “Dit was weer een wedstrijd,” klonk een tevreden Douwe Jzn. Visser na afloop.

Sneek onbedreigd op kop van het wedstrijdveld

Heerenveen moest na de valse start achteraan aansluiten

Nadat het derde startschot van de middag had geklonken, bleek Pieter Brouwer (Heerenveen) de startlijn al gepasseerd te zijn en dus moest hij dit keer als enige terug om opnieuw te starten. De inhaalrace die hij daarna inzette, bracht hem van de veertiende naar de achtste positie in de derde route en uiteindelijk op de tiende plaats na de finish. En de Heerenveensters waren niet de enigen die plekjes wonnen en verspeelden. Er werd een flinke strijd geleverd om maar naar voren te komen.

Joure dat als derde de eerste boventon rondde, zakte een plekje terug en kwam in een loefduel met Lemmer terecht. Door miscommunicatie aan boord bij Lemmer stuurde Johannes Meeter zijn skûtsje op de ‘kont’ van Joure waardoor de opsteker krom boog. “Ik vroeg of we achter Joure langs konden en ik verstond ‘ja’, maar er werd ‘nee’ gezegd,” lichtte Meeter zijn actie toe. Lemmer moest de wedstrijd met averij verlaten. Het Jouster skûtsje Oeral Thús kon wel verder, maar zakte naar de negende positie en uiteindelijk finishte het op een zesde plaats vlak voor Earnewâld.

Lemmer verliet met averij de wedstrijd

Van al die strijd achter hen kregen de Snekers maar weinig mee. Zij zeilden vrij voorin en zagen hun voorsprong alleen maar groter worden. Lodewijk Hzn. Meeter, vol zelfvertrouwen na de overwinning bij Langweer, pakte in het tweede kruisrak de tweede plaats van de Súdwesthoek over en wist deze plek tot vlak op de finishlijn te behouden. Daar kwamen de Huzumers in een bakboord-stuurboordsituatie met Grou terecht. Huzum lag over stuurboord en ging zelfs nog een paar keer overstag om de lijn te kunnen halen. Grou kwam over bakboord op de finish af en riep de Huzumers aan dat zij daar fout lagen. Huzum had graag genoegen genomen met een derde plaatsje, maar ze konden geen kant meer op. Grou hees de protestvlag en dat kostte het Huzumer skûtsje een mooie uitslag.

Blijdschap aan boord van de Sneker Pan

Bakboord-stuurboordsituatie op de finish tussen Huzum en Grou

Ook Heerenveen en Woudsend finishten met een protestvlag. Woudsend legde een bakboord-stuurboordsituatie voor aan de jury en dit protest werd toegewezen, waardoor Heerenveen veertien punten kreeg. Heerenveen protesteerde naar aanleiding van een situatie bij de onderste ton waarbij Woudsend te weinig ruimte had gegeven. Ook dit protest werd toegewezen, dus ook Woudsend moest veertien punten bijschrijven.

Klassementsleider Bolward kende een lastige middag. Hoe schipper Pieter Meeter ook zijn best deed, hij kwam niet uit het middenveld naar voren. Dan lag hij weer op een achtste, tiende of elfde plekje om uiteindelijk toch op de achtste plaats voor d’Halve Maen te finishen. De Bolswarders behouden nog wel de leiding in het klassement.

(Foto’s: Martin de Jong)