Akkrum zeilt naar overwinning bij Langweer

Wederom prachtig zeilweer tijdens dit SKS kampioenschap 2014. Veel wind en ondiep water, dat beloofde een spannende wedstrijd op de Langwarder Wielen te gaan worden. Pieter Meeter (Akkrum) sloeg zijn slag in het tweede kruisrak en pakte uiteindelijk de dagwinst. “Geweldig, dit hadden we nodig,” oordeelde een tevreden schipper na afloop.

Akkrum pakte de koppositie bij de vierde ronding van de hoge ton

Er stond iets minder wind dan tijdens de wedstrijd bij Terherne en opnieuw zorgden schiftingen voor flinke wisselingen in de skûtsjevloot. Vlak voor de start hielden de skûtsjes voldoende ruimte tot de startlijn om deze met snelheid te kunnen passeren. Jeroen Pietersma (Drachten) raakte de startton en moest dus opnieuw van start om vervolgens een inhaalslag te maken.

De meeste skûtsjes, waaronder d’Halve Maen, kozen voor een lange bakboordslag richting de onderwal. It Doarp Huzum zocht de vrijheid en maakte een stuurboordslag achter de vloot langs. Er lag een fantastisch kruisrak op de Langwarder Wielen in de richting van het viaduct A7. Het Lemster skûtsje maakte mooie slagen in het midden over het meer en bereikte als eerste de bovenste boei. Daarachter volgden d’Halve Maen, Grou en Earnewâld. Op thuiswater rondde Langweer de ton als vijfde.

Laverende skûtsjes richting het viaduct A7

In het lange voordewindse rak schoof Gerhard Pietersma (Earnewâld) naar voren en doordat hij bij de onderste ton binnenst lag, kon hij als eerste de gijp naar het halfwindse rak maken. Johannes Meeter (Langweer) zocht bij de boei naar een gaatje en daardoor moest Akkrum wat opsturen om ruimte te geven. Achteraf baalde Pieter Meeter daar wat van, maar misschien maakte het hem ook wel wat gretiger om zich in het vervolg niet meer aan de kant te laten zetten.

Want na het ronden van de tweede onderste boei ging Akkrum gelijk overstag en koos zijn eigen route met een bakboordslag richting de wal. Ook Heerenveen moest even mee, maar kruiste vervolgens toch achterlangs om een stuurboordslag te kunnen maken. Maar die bakboordslag pakte verrassend goed uit voor Akkrum. Het skûtsje bleek bij de bovenste ton opgeklommen van de zevende naar de tweede plaats, nog net achter Lemmer.

Langweer kon geen aansluiting met voorste skûtsjes houden

D’Halve Maen zakte juist wat naar achter in het veld en ook Langweer kon geen aansluiting met de voorste skûtsjes houden. Voordewind haalde Alco Reijenga (Heerenveen) de skûtsjes van Earnewâld en Leeuwarden in. Teake Klaas van der Meulen van Woudsend zeilde een constante wedstrijd en streed achter Akkrum en Earnewâld met Lemmer om de derde plaats. In het kruisrak van de vierde route laveerden de Lemsters achter Woudsend en leken zij dus een plaatsje verspeeld te hebben, maar eenmaal bij de hoge ton lagen zij toch weer voor.

Woudsend streed met Lemmer om de derde plaats

En zo wisselden de skûtsjes van positie en was het soms lastig te zien welk skûtsje op welke plaats zeilde. De boeirondingen gaven dan weer enig houvast. Akkrum en Earnwâld zeilden samen richting de finish en Gerhard Pietersma probeerde nog een aanval in te zetten. Zo bleef het spannend tot het laatste moment. Na de laatste boei gingen de skûtsjes tegelijk overstag, maar Akkrum had de kortste route naar de finishlijn en hoorde als eerste het schot.

Daarachter deed ook Heerenveen een laatste poging om een plekje te winnen, maar Lemmer en Woudsend behielden hun derde en vierde plaats. Joure dat aan het begin van de vierde route een extra rondje bij de boei maakte, omdat het deze had geraakt, finishte als laatste. Morgen zeilen de skûtsjes op De Fluezen bij Elahuizen. Na vijf verschillende dagwinnaars zijn we benieuwd wie daar z’n slag zal slaan.