Grou verstevigt koppositie met derde winst

Terwijl andere delen van ons land kampten met wateroverlast door fikse regenval bleef het droog op de Hegemer Mar bij Woudsend. ‘It wetter leit op ‘e mar,’ zei Piet Paulusma tijdens de dagelijkse rûtebesprekking. Het werd een spectaculair schouwspel voor het publiek op de Yndyk. Douwe Azn. Visser van Grou vond de wedstrijd een ‘beauty’ en had volgens eigen zeggen ‘alles perfect onder controle’. Dankzij deze derde overwinning verstevigden de Grousters hun koppositie in het klassement.

Beide Douwe Vissers (Grou en Sneek) op kop tijdens de wedstrijd

Een prachtige windkracht 4, met uitschieters naar 5 Bft, vanuit Noord/Noordoost zorgde ervoor dat sommige skûtsjes met een reef in het zeil van start gingen. De door buikgriep gevelde schipper Lodewijk Hzn. Meeter van It Doarp Huzum werd vervangen door Gerrit Visser. Er lag een lange startlijn en alle skûtsjes kozen weer een gunstige positie. Met de fokjes flapperend in de wind wachtte iedereen op de laatste seconden voor het schot om met snelheid van start te gaan.

Gerrit Visser aan het helmhout van It Doarp Huzum

Berend Mink van d’Halve Maen bleek dit keer te vroeg en moest terug om vervolgens achter de overige dertien skûtsjes aan te sluiten. Daarbij koos d’Halve Maen dezelfde stuurboordslag richting de Yndyk als Joure en Heerenveen. De rest van het veld begon de wedstrijd met een bakboordslag naar de vaargeul. Op het moment dat Leeuwarden stuurboord achter Sneek en Woudsend stuurde, ging Grou met de Leeuwarders mee overstag en zo bleven zij op het midden van het meer.

Bij de eerste bovenwindse boei zeilde Grou even iets verder door over stuurboord, zodat zij over bakboord richting de ton konden zeilen. Lemmer en Earnewâld kwamen over stuurboord op de ton af en moesten de Grousters voor laten gaan om vervolgens als tweede en derde de boeironding te kunnen maken. Huizum, ook over stuurboord, bleek wel een gaatje te hebben gevonden achter Woudsend en kon met enig risico als zevende aansluiten.

Voor de wind schoof de vloot wat in elkaar en werd menig loefduel uitgevochten. Grou behield de eerste plaats voor Leeuwarden, Sneek, Earnewâld en Lemmer. Drachten kwam in de problemen bij de onderwindse boei. Doordat er geen ruimte bij de ton was, kon het er niet omheen. Vervolgens kwamen de Drachtsters in de tang tussen de andere skûtsjes, moest het de fok neerlaten om snelheid te verliezen en sloot het achter aan. Woudsend haalde bij deze actie van Drachten de protestvlag tevoorschijn, maar dit protest werd niet tot op de finish doorgezet.

Skûtsjes voor de wind

Drachten (r) probeerde ruimte te vinden ten koste van Woudsend (l)

Teake van de Meulen zeilde met zijn ploeg overigens een heel constante wedstrijd op eigen water en finishte uiteindelijk als zesde. Wie niet de finish wist te halen was Heerenveen. In het tweede kruisrak had de Gerben van Manen een aanvaring met Langweer en daarbij werd de waterstag geraakt. Averij bij Heerenveen dat de wedstrijd moest verlaten en protest indiende tegen Langweer.

Bij het ronden van de tweede bovenboei bleek Sneek naar de tweede plaats achter Grou te zijn gezeild. Beide Douwe Vissers liepen in de loop van de wedstrijd uit op de achtervolgende skûtsjes. Daarachter barstte een fantastische strijd los tussen drie skûtsjes, Leeuwarden, Lemmer en Earnewâld, die alle drie naar de derde plek probeerden te komen. Met ‘striid & passie’ koos Gerhard Pietersma telkens zijn eigen slagen, maar eenmaal bij de boei bleken het geen inhaalslagen. Het bleef spannend tot op de finish waar Lemmer hoger aan de wind kon zeilen en zodoende de derde plaats voor Leeuwarden pakte.

Fantastische strijd tussen Leeuwarden, Lemmer en Earnewâld

Fantastische strijd om de derde plek tussen Leeuwarden, Lemmer en Earnewâld

Gerhard Pietersma (Earnewâld) met 'striid & passie'

Gerhard Pietersma (Earnewâld) met ‘striid & passie’

D’Halve Maen kon ondanks de valse start goed meedoen in het veld en Berend Mink passeerde op de achtste plaats, achter Pieter Meeter (Akkrum), de finish. De Huzumers waren met hun ‘invalschipper’ inmiddels teruggezakt naar de laatste plaats. De jury boog zich na de wedstrijd over de protestsituatie tussen Heerenveen en Langweer en kwam tot de volgende beslissing: het protest van Langweer tegen Heerenveen werd afgewezen en dat van Heerenveen tegen Langweer toegekend. Gezien het feit dat Heerenveen de wedstrijd met averij moest verlaten, krijgen zij het gemiddelde aantal punten van alle gezeilde wedstrijden.

Heerenveen verliet met averij en een protest de wedstrijd