Onbedreigde overwinning Sneek in de Lemster baai

De spanning is weer helemaal terug in de strijd om het SKS kampioenschap 2014. Klassementsleider Grou maakte een valse start en kreeg daardoor een zware middag. Sneek daarentegen ging goed van start en belandde al na een volledige route zeilen op de eerste plaats. Deze positie gaven de Snekers niet meer uit handen en dus wordt het morgen nog een spannende finalewedstrijd op de Snitser Mar.

D'Halve Maen aan de leiding gevolgd door Sneek en Lemmer; bij het Ir. D.F. Woudagemaal

D’Halve Maen aan de leiding gevolgd door Sneek en Lemmer; bij het Ir. D.F. Woudagemaal

Het was vandaag een kleurrijk gebeuren in de Lemster baai. Het Ljouwerter skûtsje, dat dit jaar haar 100-jarig jubileum viert, had bij het inzeilen een prachtig door kunstenaar Bonny Dijkstra beschilderde fok op het skûtsje. En nog meer kleur aan boord van het startschip van wedstrijdcommissie WSV Zevenwolden. Tijdens de eerste start werd daar de gele vlag gehesen en moest de procedure worden afgebroken. Vervolgens kwam de rode bal in het want om aan te tonen dat de tweede start ongeldig was.

Ljouwerter skûtsje tijdens inzeilen met een door kunstenaar Bonny Dijkstra beschilderde fok

(foto: Twitter @SKSskutsjesilen)

Er stond een stevige, schiftende wind; een dikke 4 met soms wel vlagen van 5 Bft. Als gevolg van een windschifting tijdens de startprocedures moesten de startlijn en de wedstrijdbaan iets worden verlegd. De derde start van de middag pakte niet goed uit voor Grou en Akkrum, want zij waren beiden te vroeg en moesten opnieuw. Maar misschien wel door die valse start kozen ze voor een stuurboordslag richting het Ir. D.F. Woudagemaal, net als het Lemster skûtsje. De andere skûtsjes maakten vanuit de start een bakboordslag naar de vaargeul en deze kwamen vervolgens over stuurboord naar de bovenste boei gezeild.

D’Halve Maen lag voorop en kon voor Lemmer als eerste de boei ronden. Ook Sneek kwam met een stuurboordslag richting de bovenboei en zag een gaatje tussen Lemmer en Akkrum om te draaien. Doordat zowel Lemmer als Akkrum een ‘opschieter’ nodig had om de ton te halen, verloren zij snelheid. Lemmer behield net voor Sneek de tweede plaats en Akkrum rondde ondanks de valse start als zesde.

De vraag van de middag was ‘Waar is Grou?’, want natuurlijk was iedereen benieuwd of zij vanuit die valse start naar voren konden komen. De eerste route zeilden de Grousters op de tiende plaats, maar in het eerste voordewindse rak van de tweede route kozen zij voor een andere koers dan hun voorgangers. Earnewâld, de nummer drie van het klassement, volgde deze voordewindse route en bij de onderste boei bleek dit goed uit te pakken.

Na een valse start rondde Grou als tiende de bovenboei

Hoewel Albert Visser van Lemmer z’n broer Douwe van De Sneker Pan dicht naderde, kon hij hem niet voorbij. Wel kwamen de Lemsters op de tweede plaats voor d’Halve Maen terecht. Daarachter werd sterk gezeild door Lodewijk Hzn. Meeter van It Doarp Huzum en Auke de Groot van de Súdwesthoek. Beide schippers duelleerden om de vierde stek achter de drie koplopers.

Berend Mink (d'Halve Maen) zag dat de rollen waren omgedraaid

Berend Mink (d’Halve Maen) zag dat de rollen waren omgedraaid

Súdwesthoek zeilde een sterke wedstrijd

Ook de strijd om de zesde plaats was inmiddels volop aan de gang, want in zo’n spannend klassement als we dit kampioenschap hebben, telt elk puntje. Grou ging in de aanval op Langweer, maar moest bovendien verdedigend zeilen ten opzicht van Earnewâld. Met z’n drieën, boord aan boord, rondden de skûtsjes de tweede bovenwindse boei van de derde route. Voor de wind liep Douwe Azn. Visser (Grou) uit op Gerhard Pietersma (Earnewâld) en Johannes Meeter (Langweer). Met een kleine voorsprong zeilde hij richting het strand, op weg naar de finish.

Grou moest Earnewâld achter zich zien te houden

Sneek was daar al en finishte onbedreigd op de eerste plaats. D’Halve Maen deed nog een laatste poging om Lemmer in te halen, maar dit slaagde niet. En zo bleef de top drie ongewijzigd. Daarachter finishte Huizum, met protest tegen Woudsend, als vierde en de Súdwesthoek eindigde als vijfde. De eindspurt van Grou leverde een zesde plaats op, nog vóór Earnewâld en Langweer. Woudsend ging als negende mét protestvlag, vanwege een bakboord-stuurboord-situatie met Huizum, over de finish en dus moest de jury na de wedstrijd weer in beraad. Net als de eerste wedstrijd bij Lemmer passeerden Heerenveen en Akkrum als laatste skûtsjes de finishlijn.

Sneek finishte onbedreigd op de eerste plaats

Het protest van Woudsend tegen Huizum werd toegekend en dat van Huizum tegen Woudsend werd afgewezen. Huizum kreeg dus veertien punten erbij.